Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bachelor oppgave : Tema?!


Guest Spl_43

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal skrive bachelor oppgave, og sliter litt med å finne tema.

Og ja, jeg vet at siden jeg nå har gått 3 år burde det være noe som interesserer meg og som jeg ønsker å skrive mer om. Det er bare det at jeg interesserer meg for så mye forskjellig at jeg aldri får bestemt meg!

 

Jeg syntes psykatri er fryktelig spennende, men det er veldig vanskelig å velge ut "bare" en faktor innenfor det område! I psykiatri praksisen ble jeg veldig interessert i psykoser, og kommunikasjon/relasjon/tillitsforhold til denne pasientgruppen. Angst, og depresjon er også to spennende temaer jeg kunne tenke meg å skrive om.

 

Samtidig ønsker jeg å skrive om barn & astma evt. pårørende, det er forsåvidt av mer "personlige" grunner. (Og har blitt fortalt av skolen at vi helst ikke bør velge ett personlig tema) Men jeg syns det er kjempe spennende iforhold til mestring hos barn, og ikke minst mestring hos pårørende , og her har jeg også mer kunnskap fra før av, enn det jeg vil ha på noen av de andre temaene.

 

Og til slutt så ønsker jeg å ta videreutdanning i utlandet, og tenker da at det vil være hensiktsmessig å skrive en bachelor iforhold til dette, evt som jeg kan bruke videre. (Jeg vil ta en master i ledelse & administrasjon)

 

Noen som har noen gode råd eller forslag?

Har litt for mange tanker akkurat nå tror jeg, alt er så spennede, samtidig som jeg vil skrive om noe ikke "alle andre" skriver om :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra at det er så mye du vil skrive om, men jeg forstår godt at det er vanskelig å velge.

Når man skriver en slik oppgave lærer man mye, og jeg tenker det er en fordel om man skriver om noe man vet man kommer til å få glede av senere som sykepleier. Jeg mener at temaet ikke blir for sært.

Barn og astma høres det ut som om du kan mye om, og sikkert noe du brenner for. Men skal man tenke litt fornuftig og fremtidsrettet så ville prøvd å velge et annet tema, nettopp fordi du da vil lære mer.

Du skriver at du synes det er spennende med psykoser, og kommunikasjon/relasjon/tillitsforhold til denne pasientgruppen. Jeg synes det høres ut som et lærerikt og interessant tema.

 

Men det viktigste er å velge noe man synes er ekstra interessant. Mye lettere å skrive en oppgave hvis man brenner for temaet. Så hvis du kjenner at du vil angre på at du ikke skrev om barn og astma, er det viktig å lytte til den følelsen.

Hjelpes, vet ikke om dette svaret var til hjelp, men det var i hvert fall noen av mine tanker.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er ikke kommet så langt som deg, er 1.års. men vi har snakket om bacheloroppg gjennom metode og forskningsprossesen og slikt. Tror ikke det er noe iveien for at du skriver om et emne du har egeninteresse i, sålenge du klargjør for-forståelsen om emnet. Vil tro du har mye igjen for å skrive om et tema du brenner for. Du vil jo helt sikkert lære mye nytt selv. Og tror det gjør d lettere når engasjementet er der. Men klart d er mer utfordrene enn et tema som kun er litt interessant. Jeg har selv en kronisk sykdom og kunne tenkt å skrive om sykepleier og hvordan gi mestring, håp og slikt til disse pasienter. Har ikke selv vært tilknyttet LMS-sentre i mitt tilfelle men kunne tenkt å lære om dette. I tillegg veldig sentralt mht økning av kronisk syke pasienter:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy