Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gr behov


benedicte

Recommended Posts

Hei har examen om en uke!!:S er litt frustrert. Utvikling av trykksår kan sees i sammenheng med at gr behov ikke er ivaretatt( tilfredstillende)

redegjør for denne sammenheng og for hvordan det kan forebygges?

 

 

 

Beskriv og begrunn hvilke sykepleietiltak som er relevante i forbindelse med

1)feber

2) frostanfall

 

 

 

Takk på forhånd!:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hei benedicte ;)

 

Hvis du tenker på hva som fører til trykksår, så er det i alle fall at vevet får for lite O2 of nærligsstoffer.

 

Svikt i grunnleggende behov som:

 

Mobilitet, dvs at pasienten ikke blir snudd om han ikke er i stand til det selv (er immobil), fører raskt til trykksår. Tiltak her er å avlaste utsatte steder som heler, sete, skulderblader, øreflipper, ja alle steder som er ytsatt for trykk når pasienten ligger i de forskjellige stillingene. Det står sikkert om dette i boka di? For å avlaste kan du snu pasienten ofte, og legge puter mellom knærne når pasienten ligger på siden, eller under leggen når pasienten ligger på ryggen. Immobilitet fører også til redusert blodstrøm pga nedsatt blodtrykk, og dette kan innvirke negativt på utviklingen av trykksår. Dårlig ernæring kan medvirke til trykksår, og underernærte (magre) pasienter er mest utsatt.

 

Når det gjelder feber er det jo febernedsettende medisiner som paracet osv og god utlufting i rommet. Vekk med tykke dyner, bruk heller tynnere tepper, og sørg for at pasienten drikker mye, fordi pasienten mister mer væske pga forhøyet kroppstemperatur ;)

 

Frostanfall har jeg ikke noe greie på, da må jeg lese meg til det, og det har jeg ikke tid til nå :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen hit :unsure:

Ved frostanfall skal pasienten "pakkes" inn i dyner og få varmeflaske. Dette for å hjelpe kroppen slik at den ikke bruker så mye energi på temperaturstigningen. Og så er det selvfølgelig veldig ubehagelig å fryse når feberen stiger. Andre aktuelle tiltak er å måle tempen og ta blodkultur som må taes under frostanfallet. Frostanfall kan være tegn på utvikling av sepsis så lege bør kontaktes.

Link to comment
Share on other sites

Takk!:) men i forhold til forebyggende helsearbeid har jeg noen spm...

Gjør rede for helsefremmende sykepleie.

Gi eksempler på hvordan sykepleieren kan arbeide helsefremmende.

Gjør rede for forebyggende sykepleie.

Gi eksempler på hvordan sykepleieren kan utøve forebyggende sykepleie i

sykehjem.

 

 

Har du noe tips til hva jeg skal lese på? skal opp i sykepleiens vitenskapelig grunnlag og grunnleggende klinisk sykepleie. Er veldig frustrert for det er så mye å lese på:S:S

Link to comment
Share on other sites

Les om den helsefremmende og forbyggende sykepleiefunksjon. Du vil nok finne noe om dette i pensum. Evt. bruke sykepleiefunksjoner som søkeord og se hva som kommer opp. Vær kritisk når du henter informasjon fra internett, kilden må være godkjent/seriøs nok. Kildevurdering kan du gjøre selv ved å analysere kilden.

 

Takk!:) men i forhold til forebyggende helsearbeid har jeg noen spm...

Gjør rede for helsefremmende sykepleie.

Gi eksempler på hvordan sykepleieren kan arbeide helsefremmende.

Gjør rede for forebyggende sykepleie.

Gi eksempler på hvordan sykepleieren kan utøve forebyggende sykepleie i

sykehjem.

 

 

Har du noe tips til hva jeg skal lese på? skal opp i sykepleiens vitenskapelig grunnlag og grunnleggende klinisk sykepleie. Er veldig frustrert for det er så mye å lese på:S:S

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy