Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trekke opp sprøyte


Victoria L

Recommended Posts

Hei! :)

 

Jeg driver å øver på å trekke opp medikament til i.m inj.

 

Hver gang jeg gjør dette blir det litt medikament i sprøytens "hals" altså der en setter på kanylene..

 

det skal vel ikke være medikament der, det blir fel for mye. trekker opp 0,5 ml.

 

hvordan kan jeg få medikamentet til å stoppe ved den svarte streken øverst og ikke fortsette oppover i halsen ig ut i kanylen???

 

 

takk for svar...

 

har lest pps og i bøker men finner ingenting:(

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Litt usikker på om jeg forstår hva du mener, så si ifra hvis jeg ikke svarer på spørsmålet ditt.

Hvis du skal gi 0,5 ml av et medikament, trekker du opp til litt over der det står 0,5 ml på sprøyten. Fjerner opptrekkskanylen, setter på en im kanyle og presser stemplet til det kommer til 0,5 ml. Det vil da også være medikament i sprøytens hals og spiss, og det skal det være. For når du setter sprøyten vil stemplet stoppe nettopp der, så den mengden med medikament som er i sprøytehalsen og spissen vil bli igjen som en tilsvarende rest.

Mitt råd, trekk opp en sprøyte med vann, ta av spissen, sprøyt vannet ut i vasken og du vil se at den lille resten blir igjen i sprøyten. Da blir det kanskje lettere å forstå hva jeg mener, men bare spør om det ble uklart.

Link to comment
Share on other sites

okey, da forstår jeg kanskje litt mer ja:) skal prøve det du sier :) Men jeg mener at når medikamentet mitt stopper på streken 0,5 ml, og der sprøyen begynner er det 0 ml, så er det helt nøyaktig 0,5 ml. hvis det er medikament i halsen og litt i kanylen vil det jo kanskje bli over 0,5 ml medikament, ;O

 

hmmm, håpløs på dette, men tusen takk skal se om jeg finner ut av det:)

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror jeg forstod det bedre nå :) , det ble litt igjen i sprøyta, men trodde det ville bli skyvd ut i muskelen i det jeg presset stempelet ned, at altså det i sprøyte halsen + det i kanylen + de o,5 ml med medikament ville bli sprøytet inn i muskelen, ergo at det ville bli for mye medikament:P

 

forstår ikke helt hvordan det blir igjen i sprøyten da når jeg skyver noe nedover, og all medisinen er foran, hvordan kan det bli igjen liksom? stempelet stopper ved 0 ml ja, men da tenker jeg at de 0,5 ml jeg presser ut fra sprøyten vil ta med seg det som er i sprøyte halsen og i kanylen ut i muskelen:P

 

jeg er nok bare veldig lite smart :P Du er en engel som gidder hjelpe meg :) Tuuusen takk

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror jeg forstod det bedre nå :) , det ble litt igjen i sprøyta, men trodde det ville bli skyvd ut i muskelen i det jeg presset stempelet ned, at altså det i sprøyte halsen + det i kanylen + de o,5 ml med medikament ville bli sprøytet inn i muskelen, ergo at det ville bli for mye medikament:P

 

forstår ikke helt hvordan det blir igjen i sprøyten da når jeg skyver noe nedover, og all medisinen er foran, hvordan kan det bli igjen liksom? stempelet stopper ved 0 ml ja, men da tenker jeg at de 0,5 ml jeg presser ut fra sprøyten vil ta med seg det som er i sprøyte halsen og i kanylen ut i muskelen:P

 

jeg er nok bare veldig lite smart :P Du er en engel som gidder hjelpe meg :) Tuuusen takk

 

Bare hyggelig å hjelpe :)

Jeg kan ikke nok fysikk til å kunne forklare dette, men når sprøyten er uten luft, vil denne resten bli igjen. Trekker du opp et medikament i en sprøyte og setter den opp ned, så vil heller ikke dette renne ut, med mindre du begynner å riste noe veldig på sprøyten, eller trykker inn stemplet. Derfor trenger man heller ikke være redd for at innholdet i sprøyten skal renne ut på vei inn til pasienten.

Men det er viktig at du får ut all luft av sprøyten, både for å sikre at du måler riktig dose, og fordi denne luften ville kunne presse ut denne lille medikamentresten i sprøytehalsen.

Du kan teste det med testsprøyten din. Ligger det luft bak oppe ved stemplet, presses medikamentet ut med luften.

Håper du forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg skal knipse bort luftbobler og sprute ut overflødig medikament med injeksjonsnålen? trodde man skulle sette på injeksjonsnålen helt til slutt når sprøyten er korrekt? har jeg misforstått nå :) ?

 

Jeg gjør det slik, fordi jeg alltid bruker opptrekkskanyle når jeg bruker hetteglass. Men strengt tatt har du rett. Nettopp fordi man ofte bruker opptrekkskanyle når det ikke skal komme medikament på sprøytespissen. Det står i felleskatalogen hvilke medikamenter dette gjelder.

Det lille som blir igjen i sprøytespissen er nok for lite til at det har noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy