Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykehjemspraksis - hjemmehjelp..


Guest 1.årsstudent

Recommended Posts

Guest 1.årsstudent

Jeg går 1.året sykepleie og skal ut i sykehjemspraksis til våren. Men det stedet jeg er utplassert på er hjemmetjenesten. Ikke et eldrehjem eller sykehjem. Er ikke det feil? Jeg trodde hjemmehjelp var noe hvem som helst kunne jobbe som, og at det ikke innebærer noe sykepleie, men vasking av huset osv.. Eller tar jeg feil nå?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmehjelp og hjemmesykepleie er ikke det samme. Hjemmehjelpen vasker, hjemmesykepleieren er sykepleier som drar hjem til pasienter for å bistå med det de måtte trenge/har vedtak på.

Hjemmesykepleien er veldig spennende, så du må bare glede deg!:)

 

Du kommer borti mye mer sykepleierelevant ift prosedyrer og lignende, enn på sykehjem. Du deltar i stell/dusj, matlaging og lignende. Ellers er det som regel en del sårstell, utdeling av medisiner, injeksjoner av f.eks insulin og blodfortynnende.

 

Men jeg synes det er litt rart at du skal ut i hjemmesykepleien før sykehjem, dersom du ikke har jobbet noe på sykehjem før?

Jeg hadde 4 års erfaring som ekstravakt på sykehjem og fikk derfor gå ut i hjemmesykepleien i første praksis, men de som ikke hadde mye erfaring fra sykehjem måtte dit først.

 

Uansett, lykke til i hjemmesykepleien! Det er veldig spennende!:)

Link to comment
Share on other sites

Det heter hjemmetjenesten som en samlebetegnelse, og i den tjenesten jobber det både sykepleiere og hjemmehjelpere. Men du skal selvfølgelig i praksis i den delen av hjemmetjenesten som driver med hjemmesykepleie.

Jeg hadde aldri praksis på sykehjem, kun i hjemmesykepleien.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest 1.årsstudent

Takk for svar! :) jeg vet forskjellen på hjemmehjelp og hjemmesykepleien, og det var derfor jeg synes det var rar.., ettersom at denne praksisen er en sykehjemspraksis, mens i 2.året har vi praksis i hjemmesykepleien. Men kan det rett og slett hende at hjemmetjenesten har en base eller kontor på det eldresenteret jeg er satt opp på, og at det er derfor det bare er info om hjemmetjenesten når jeg søker opp praksisplassen jeg har fått utdelt?

 

Jeg har ingen erfaring, så er derfor jeg kanskje spør dumme spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy