Jump to content
Sykepleiediskusjon

comp tabletter


Guest Guest_anne_*

Recommended Posts

Guest Guest_anne_*

i tillegg lurer jeg på om ibux og er farlig for leveren? eller er det kun magesår e må være obs på? Og har ibux og paracet noe av samme virkestoff? kan jeg for eksempel ta 4 g paracet i døgnet i tillegg til at jeg tar ibux? eller må man være påpasselg med d? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Comp. er vel en forkortelse for at det er en kombinasjon av virkestoffer. Noe som blir komplimentert (complementary) av noe mer.

 

Ser du på innholdsstoffene i Imodium og Imodiom comp, så ser du en forskjell.

Imodium : Hver tablett inneh.: Loperamid. hydrochlorid. 2 mg, lactos. 163 mg, const. q.s. Fargestoff: Titandioksid (E 171).

Imodium comp. :Hver tablett inneh.: Loperamidhydroklorid 2 mg, simetikon tilsv. dimetikon 125 mg, hjelpestoffer.

 

Imodium har virkestoffet Loperamid.

Imodium comp har kombinasjonen Loperamid + simetikon.

 

 

 

Ibux og leveren ? Tja, det er jo vanligvis magen og ikke leveren en bekymrer seg mest for med Ibux, men i Felleskatalogen om Ibux så er det nevnt under Forsiktighetsregler :... " Forsiktighet ved nedsatt lever- og nyrefunksjon, "... og under Bivirkninger : .....sjeldne: Lever: Hepatitt, gulsott.

 

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalo...eifa_83635.html

 

Men det er ikke vanlig å bekymre seg om dette dersom en ikke har en påvist leversykdom, og da vurderer legen om det likevel skal gis.

 

Ang andre ting å være obs på så se linken til Felleskatalogen.

 

 

Paracet har virkestoffet paracetamol,som er et analgetikum og antipyretikum.

Ibux har virkestoffet ibuprofen. , som er et antiflogistikum.

Så de har ikke samme virkestoff.

 

 

Ang om du kan ta 4 G Paracet i døgnet , så er jo det innenfor grensen på anbefalt døgndose (3-4 G), men jeg vil likevel si at det kommer litt an på ting. Dersom du er veldig liten og spinkel med lav kroppsvekt, så ville jeg vært litt betenkt for en slik daglig dose over tid. Er du normalt stor så burde det være greit nok.

Kombinasjonen Paracet og Ibux er ofte anbefalt fordi virkestoffene ser ut til å ha en god effekt sammen.

Og det er lurt å ta Paracet sammen med Ibux, selvfølgelig avhengig av hva man tar det for....................

 

Selv bruker jeg det for akutt rygg og kroniske nakkeplager, og i vonde perioder så tar jeg 1 g Paracet + 600 mg Ibux 4 ganger om dagen. Totalt 4 g Paracet og 2,4 g Ibux i døgnet.

MEN jeg tåler Ibux veldig godt for magen min, mange gjør ikke det ved bruk over flere uker.

Det er individuelle forskjeller på de fleste medisiner.

 

Selv om Paracet sies å være trygg ved anbefalt dose (3-4 g pr. døgn), så bør man være klar over at det vet man ikke helt sikkert. Min søster skrev en artikkel om nettopp hvordan paracetamol innenfor anbefalt dose likevel ga forhøyede leverprøver da hun holdt på med sin doktorgrad.

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1438948

Link to comment
Share on other sites

Det var en interessant artikkel du henviste til Beth angående Paracetamol og forhøyete leververdier. Det var overraskende og skremmende at leververdiene steg etter bare 2 ukers bruk av anbefalt dose. Det påminner om viktigheten av å gi litt forskjellige medikamenter hvis man kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med bruk av paracet om man har drukket alkohol egentlig? F.eks det å ta en paracet etter en tur på byen, kan det være skadelig for leveren?

 

Skal du ta noe smertestillende dagen der på, så er nok faktisk Paracet det lureste å ta.

Derimot bør man unngå NSAIDs da det øker faren for mage tarmblødninger dagen derpå.

Paracet kan også gi økt blødningsfare, men i mye mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beklager, nå leste jeg noe annet angående paracet og alkohol : http://www.interaksjoner.no/InteraksjonInf...TilATCKode=Z0ET

Men jeg vet at mange velger å gi paracet fremfor Acetylsalisylsyre og NSAIDS.

Hva de mener med stort alkoholforbruk vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at de mener mye alkohol over tid og ikke en kveld på byen. Det er jo da naturlig at for en storforruker av alkohol vil det være uheldig å bruke paracet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy