Jump to content
Sykepleiediskusjon

Passer dere på å gi medisiner til mat?


Recommended Posts

Enkelte medikamenter bør man ta sammen med et lite måltid, men er vi flinke til å passe på dette?

Jeg vet ihvertfall at jeg har syndet her.

Jeg har flere ganger erfart at jeg blir ganske kvalm om jeg tar div. vitaminer eller Furadantin utenom et måltid.

En skive brød alene er ikke alltid nok, men tar jeg et glass melk ved siden av er mye gjort. Melk er utrolig effektivt.

Jeg tenker da på pasienter som tar dette før maten kan lett bli kvalme. Da er det viktig å presisere at pasienten bør ta tabletten etter maten og gjerne sammen med melk.

Pasienter med dårlig apetitt bør kanskje få et glass melk istedenfor vann til tabletten?

Men det er selvfølgelig viktig å være obs. på at ikke alle legemidler skal kombineres med melk.

Hva er deres erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er rutinen at alt av tabletter blir gitt til frokosten. Dette gjelder selvfølgelig ikke tabletter som f.eks skal taes en halv time før måltidet. Disse medisinene legger vi "innpakket" i en bit av emballasjen, oppi dosetten, slik at alle ser at den skiller seg ut, og (forhåpentlig) husker at den skal gies for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våre medisintider sammenfaller med måltidene, bortsett fra nattmedisinen.

 

Medisiner som skal gies i god tid før mat, feks Fosamax, ligger i dosetten i emballasjen, samt at det på dagskalenderen er notert hvem som skal ha.

I denne kalenderen har vi også oppført hvem som skal ha nytt smerteplaster, B12-injeksjoner, hvem som skal dusjes etc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy