Jump to content
Sykepleiediskusjon

Triste/deprimerte pasienter


Hemoglobin

Recommended Posts

Jeg jobber som ekstravakt på en avdeling med en del cancer-pasienter og pasienter som er deprimerte på grunn av amputasjoner. Ikke overraskende gråter pasientene ofte og trenger trøst, men jeg kjenner jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal takle det, føler ikke at jeg kan gjøre eller si noe som helst som kan hjelpe. Kan liksom ikke bare si "dette går bra", eller holde de å hånda og ikke si noe..Hvordan takler dere slikt?

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å takle mennesker i sorg på er å lytte og vise at du forstår.

De trenger rett og slett en som har tid og er interessert i høre på hvordan de opplever situasjonen og hva de føler.

 

Ofte kan man være fristet til å trøste ved å trekke frem noe positivt og si ting som: Snart er du bedre, du blir helt frisk, det går bra, du var tross alt heldig osv. Men det vil kunne føre til at pasienten ikke føler seg forstått og tatt på alvor.

 

Derimot kan du gjerne si. Dette må være tøft for deg, du er veldig lei deg nå osv. Ofte trenger du ikke si så mye, men bare vise innlevelse i situasjonen.

Det de trenger er en person der de kan tømme alle sine vonde tanker. Klarer du å ta imot dette vil du være til stor hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er kjempevanskelig... Forstår godt frustrasjonen din.

Er enig med Cathrine i at den beste trøsten du kan gi dem, er et par s t o r e ører, og en liten munn som gjerne kan vere nesten zippet.