Jump to content
Sykepleiediskusjon

Triste/deprimerte pasienter


Hemoglobin

Recommended Posts

Jeg jobber som ekstravakt på en avdeling med en del cancer-pasienter og pasienter som er deprimerte på grunn av amputasjoner. Ikke overraskende gråter pasientene ofte og trenger trøst, men jeg kjenner jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal takle det, føler ikke at jeg kan gjøre eller si noe som helst som kan hjelpe. Kan liksom ikke bare si "dette går bra", eller holde de å hånda og ikke si noe..Hvordan takler dere slikt?

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å takle mennesker i sorg på er å lytte og vise at du forstår.

De trenger rett og slett en som har tid og er interessert i høre på hvordan de opplever situasjonen og hva de føler.

 

Ofte kan man være fristet til å trøste ved å trekke frem noe positivt og si ting som: Snart er du bedre, du blir helt frisk, det går bra, du var tross alt heldig osv. Men det vil kunne føre til at pasienten ikke føler seg forstått og tatt på alvor.

 

Derimot kan du gjerne si. Dette må være tøft for deg, du er veldig lei deg nå osv. Ofte trenger du ikke si så mye, men bare vise innlevelse i situasjonen.

Det de trenger er en person der de kan tømme alle sine vonde tanker. Klarer du å ta imot dette vil du være til stor hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er kjempevanskelig... Forstår godt frustrasjonen din.

Er enig med Cathrine i at den beste trøsten du kan gi dem, er et par s t o r e ører, og en liten munn som gjerne kan vere nesten zippet.

Lærte et lite "knep" en gang som av og til kan løse opp i samtalen hvis du føler at det har stoppet seg helt for deg. Det kan faktisk vere til hjelp for pasienten hvis du prøver å "speile" det han sier til deg, for det viser at du faktisk har hørt det han sier til deg. Hvis for eksempel pasienten sier noe om at han synes livet er urettferdig, kan du spørre han om han føler seg bitter. Hvis han sier noe trist ifht barna kan du spørre om han synes det er vanskelig i forhold til barna. Ved å stille slike spørsmål gir du ham/henne anledning til å sette ord på hvordan han føler det. i en vanlig samtale kan slike spørsmål kjennes for private, men fordi vi er helsepersonell har vi større tillit og det kan hende at pasienten lengter etter at noen vil høre på han. Men for all del, ikke still slike spørsmål hvis du føler at det blir for nært eller at du ikke orker å høre svaret. Da er det bedre at du bare er stille og lar pasienten tømme seg. Men du kan prøve forsiktig en gang og se hvordan det går, bare ikke bli overrasket, du kan få uventet respons og må beregne god tid hvis du skal lytte aktivt på denne måten. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy