NurseB Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Hva er indikasjonene for å ta ortostatisk BT, og hvordan tar du det? Liggende, sittende og deretter stående? Eller bare sittende og stående? Link to comment Share on other sites More sharing options...
runegp Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Indikasjon er vertigo og synkope Jeg tar det både fra liggende til sittende etter 3 min, og fra sittende til stående etter 3 min. Faller systolisk trykk mer enn 20 mm Hg, og diastolisk mer enn 10 mm Hg har pasienten ortostatisk hypotensjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardtjobbende Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Hei Vi har begynt å ta ortostatisk BT slik. Liggende, stående etter 1 min og stående etter 3 min. Har fin erfaring med denne prosedyren. Men hvis pas. er veldig svimmel så tar vi også sittende fordi pas likevel må ha en pause på veien . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nurce-peace Posted August 23, 2013 Report Share Posted August 23, 2013 Vi tar først sittende, stående, stående etter 3,5 og 7 min. (Helse Førde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sykepleier Posted August 30, 2017 Report Share Posted August 30, 2017 Fra legevaktshåndboken: Undersøkelse på ortostatisme. Pasienten flytter seg fra liggende til stående stilling. Mål blodtrykk når pasienten ligger, samt etter 1+3 min i stående stilling. Ved ortostatisme faller systolisk blodtrykk >20 mmHg, alternativt har verdi <90 mmHg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtf Posted January 17, 2018 Report Share Posted January 17, 2018 En ting jeg lurer på; 3.måling, blir det 3 minutter etter 2.måling? eller etter tilsammen 3 minutter? #dum ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 18, 2018 Report Share Posted January 18, 2018 16 hours ago, mtf said: En ting jeg lurer på; 3.måling, blir det 3 minutter etter 2.måling? eller etter tilsammen 3 minutter? #dum ? 3.måling blir 3 minutter etter 2.måling I følge NEL kan man måle kun fra sittende til stående også. Men personlig ville jeg foretrukket og ta med liggende også: "Måles først sittende og deretter stående Reduksjon i systolisk blodtrykk på minst 20 mm Hg eller en reduksjon i diastolisk blodtrykk på minst 10 mm Hg innen 3 minutter etter at pasienten har reist seg opp, er diagnostisk for ortostatisk hypotensjon2 Blodtrykk måles etter 1, 2 og 3 minutter15 - ev. opptil 10 minutter ved klinisk mistanke om sen respons" https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/hjertekar/symptomer-og-tegn/ortostatisk-hypotensjon/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfelia Posted April 25, 2018 Report Share Posted April 25, 2018 Vår prosedyre sier at vi skal starte med liggende, og at pasienten må ha ligget i min. 10 minutter før første måling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.