Jump to content
Sykepleiediskusjon

usikker på arbeidsplassen


Guest nurse89

Recommended Posts

Guest nurse89

Hei!

 

Jeg er en jente på 23 år som ble utdannet sykepleier i fjor. Startet i nyjobben i juli i hjemmeykepleiern, da jeg har trivdes å jobbe i hj. pl tidligere som ekstrajobb ved siden av skolen.

 

Nå har jeg arbeidet som sykepleieri hj.tj i snart 8 mnd, og er nå veldig usikker om det er i hj.spl jeg ønsker å jobbe;

 

I begynnelsen var det svært stressende, men da var det jo sommertid og lite sykepleiere og jeg var ny. I høst var det bedre. Men nå den siste tiden har det vært mange sykemeldinger blant de ansatte, og det er svært tunge pasienter (jobber inne i et bygg, ikke i utetjenesten), og det føles mer som et sykehjem. I tillegg er det ikke nok pleiere på jobben. Totalt bør vi være 11 stk ( er fortdelt i 2 grupper), men det har blitt til at vi bare må godta at vi er 8-9 stk på jobb. Dette fører til at det ikke blir nok tid til brukerne, samt at dusjer må utgå. I tillegg føler jeg at jeg ikke får gjort sykepleieroppgaver, og hvis jeg må trekke meg ut på medisinrom for å fylle dosett, ta INR osv, får jeg nesten dårlig samvittighet da jeg vet de andre må springe og stå på (noe som kan være en grunn til flere sykemelding for tiden).

 

Derfor er jeg i tenkeboksen. Er det virkelig her jeg vil jobbe? Har jeg brukt 3 års utdannelse til å kun stresse hver dagvakt for at alle brukerne skal få hjelp til stell og det mest nødvendige, men ikke få brukt nok tid til sykepleieroppgaver?

 

En annen viktig ting er at vi i høst fikk beksjed om å føre inn medisinliste i profil i dokumentsystemet (i tillegg til ordinasjonskort somvi har i medisinpermen), og dette fikk jeg og to andre spl kurs i og kom ignag med dette. Det som er problemet er at det blir ikke tid til dette selv om vi tidligere har sagt ifra til avd-leder. Selv om det blir sagt at det skal settes av en dag i uken, er dette helt umulig, og dette er jo lovpålagt.

 

Noen andre som har erfaringer å dele i forhold til usikkerhet om man har velgt riktig arbeidsplass?

 

Jeg tenker på å prøve meg på sykehus, der jeg får utfordret meg mer og utviklet meg! Jeg må bare mote meg opp til å si ifra til avd-leder at jeg er på utkikk etter noe annet!

 

Dette ble veldig langt, men håper non tar seg tid til å lese =)

Link to comment
Share on other sites

Det er fortvilende når man føler at man ikke får gjort det man ønsker og bør, men kun forefallende arbeid.

Nå sier du at det var bedre i høst, og at det nå er mange sykemeldinger. Hvis du egentlig trives med å jobbe i hjemmesykepleien, ville jeg sett det hele an. Det virker jo som om dere er i en dårlig periode. Men hvis du ønsker å gjøre noe annet, så har du din fulle rett til å gjøre det. Man kan ikke bli i en jobb når man ikke er fornøyd. Mange steder kan man oppleve det du nå gjør, i hvert fall i perioder, og i sær når det blir mange sykemeldinger.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere, men uansett hva du velger får du ha lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei,jeg er ny her på forumet,men har jobbet 16 år som sykepleier,i min praksis periode,ble jeg leid inn ekstra i hjemmesykepleien,

Å jobbe i hj.sykepleien,er både positivt og negativt,

det jeg fant positivt,var friheten,og mange spennende utfordringer,jeg sto bl.a. alene og skulle sette inn et nestekateter,som jeg vel hadde lært på skolen,men snaut nok praktisert.men lærte utrolig masse på kort tid,fordi jeg var nødt, da jeg var den eneste sykepleieren på jobb.men det negative var,at når det var mange syke på jobb,og sammenligna med et sykehjem,hvor du har fast antall beboere du har annsvar for,men i hj.sykepleien,kunne det på vinterstid,være noen brukere som stort sett ikke hadde bruk for sykepl.eller hj.hjelp,,men pga de hadde falt på glatta,hadde en Hoffman,(=skruer og stav som holder på plass tynne ben inni eks oppe på hånda,) og den skulle renses sterilt 1-2 ganger om dagen,og når man fikk flere av disse i tillegg til de faste brukerne,så synes jeg det var enklere på et sykehjem.Men det er også veldig avgjørende om den avd.leder eller soneleder,passer på å leie inn ekstra folk,når det er mye ekstra å gjøre, men klart de får pålegg om å spare penger,da venter noen i det lengste. Så selv om det er stressende der du jobber,er det ikke nødvendigvis likt i alle soner i hj.sykepleien.

Noen liker og jobbe alene og selvstendig,mens jeg foretrakk og alltid ha noen i nærheten,av kollegaer,og det mest positive å jobbe på sykehjem,var at man kunne si til de brukerne som hadde ekstra behov for å prate," jeg kommer innom deg igjen ", det var ikke lett i hj.sykepleien,hvor brukerne bodde et stykke fra hverandre.

Men viktigst av alt,prøv litt som du selv sier,på sykehus,der er det også plusser og minuser,men etter ei stund finner du ut,hva som passer deg best. Ønsker deg all , Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy