Jump to content
Sykepleiediskusjon

Munnstell


kristina

Recommended Posts

Hei! Oppdaget dette forumet ikveld gjennom et innlegg på kvinneguiden, supert forum, har sittet i flere timer og bladd i ulike tråder.

 

Det jeg lurer på er hvordan og hva dere legger i munnstell, og da tenker jeg spesielt munnstell til terminale pasienter som ligger døsige uten evne til verbal kommunikasjon. Jeg bruker corsodyl utblandet med vann, pinsett og tupfere eller "rosa svamper" til å rengjøre/fukte i munnen. i tillegg smører jeg salve på leppene. Avhengig av situasjonen har jeg gitt vann med teskje og/eller på fuktet tupfer hvis jeg har syntes pasienten har ytret ønske om dette.

 

Ser i tråden her og erfarer på jobb at det oppfordres til jevnlige munnstell til terminale pasienter, men har ofte lurt på om vi legger det samme i dette, og hvordan munnstell praktiseres.

 

Blir veldig glad hvis noen vil gi meg sine erfaringer, tips og kunnskaper rundt dette :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Da jeg jobbet på sykehus ble det gjort fullt munnstell morgen og kveld. Dette innbar først rensing med hydrogenperoksyd. Det løste godt opp slimet og renset bra. Munnstellet ble avsluttet med glycerol som virket smørende og hindret utørring.

Bare smøring med glycerol ble gjort flere ganger daglig. Innimellom sprayet jeg også kunstig spytt i munnen. Og selvfølgelig hyppig smøring av lepper med leppepomade.

Enkelte ganger pusset jeg også pasientens tenner forsiktig med en myk tannbørste og minimalt med tannkrem. Det kom litt an på tilstanden til pasienten.

Enkelte ganger gjorde jeg som dere og brukte kun Corsedyl, men var det mye slim og skorpedannelse gjorde jeg som beskrevet ovenfor da det fungerte best etter min mening.

Spennende å høre hva dere andre gjør :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør akkurat det samme som du. Utfordringen er vel helst å fukte munnen ofte nok. Har inntrykk av at dette fort kan koke bort.

 

 

Ja enig med deg, veldig viktig med hyppig fukting. Derfor synes jeg det er greit med kunstig spytt som man enkelt kan spraye inn :)

Men effekten er ikke så langvarig, så jeg fuktet også munnen med tupfere.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy