Jump to content
Sykepleiediskusjon

DHLR


runegp

Recommended Posts

Vi er så "heldige" at vi har en First responderbil som vi har vakt på mens vi er på jobb. I bilen har vi hjertestarter, og påstanden som kom opp blandt sykepleierene er at det ikke er nødvendig med resertifisering.

Jeg er som vanlig :) uenig fordi NRRs anbefalinger anbefaler resertifisering 2 x pr år for de som jobber prehospitalt. Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg vil anta at de som har pålagt dykk beredskap på bilen vil vera ansvarleg at

dykk som first responders innehar tilstrekkelig kompetanse i bruk av hjertestartar.

 

På samme måte som deg, vil eg sei meg uenig i påstanden om at det ikkje er behov for

resertifisering i DHLR. Sjølv om at hjartestartar ikkje lengre er underlagt delegering,

men tilgjengelig for "alle", synes eg det ville vere rart om arb.givar ikkje sett krav

til bemanninga på bilen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på kurs i dag, og blitt autorisert i bruk av hjertestarter i dag.

Kursleder sa at han autoriserte for ett år av gangen. Han hr mulighet til å autorisere for to år, men da er man pålagt å gjøre en gjennomgang med oppfriskning en gang i halvåret på egenhånd, og som han sa, det vet han at sjelden skjer i praksis. Derfor praktiserer han kun ett-årige autorisasjoner.

Deretter må man gjennom årlige oppfriskningskurs for å bli reautorisert.

 

Det er nok mye feilinformasjon ute og går i forhold til dette.

I forkant av kurset jeg var på i dag, fikk vi beskjed om at kun sykepleierne på avdelingen skulle kurses, og så skulle vi lære opp de andre i bruk.

Dette er helt umulig, for det er kun NRR-autoriserte instruktører som kan gi autorisasjon i bruk av hjertestarter.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mye feilinformasjon ute og går i forhold til dette.

I forkant av kurset jeg var på i dag, fikk vi beskjed om at kun sykepleierne på avdelingen skulle kurses, og så skulle vi lære opp de andre i bruk.

Dette er helt umulig, for det er kun NRR-autoriserte instruktører som kan gi autorisasjon i bruk av hjertestarter.

 

Det er klart at dykk kan lære opp de andre på avdelingen i bruk av hjertestarter, men det

er kun instruktører som er godkjent av NRR som kan holde sertifisert DHLR-kurs.

Ettersom bruk av hjertestarter ikkje lengre er ei delegert oppgåve, kan alle ta den i bruk.

Det vil jo være bedre at personalet har fått litt intern opplæring, enn ingen opplæring.

Når det er sagt vil eg jo anbefale alle til å ta DHLR-kurs, og ikkje minst å trene

bruken med jevne mellomrom :)

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ganske klar beskjed på kurset om at man SKAL være autorisert for å bruke hjertestarter, og det var flere som reagerte på det, så det ble snakket en del om.

Men jeg ser jo når jeg leser på www.nrr.org at det ikke stemmer likevel... Blir helt forvirra jeg, over så mange motstridende beskjeder. :)

http://www.nrr.org/sider/2009_Posisjonsdok...artere_(11).pdf

http://www.nrr.org/sider/Krav_til_DHLR-uto...r_2009%2011.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det var dumt å høre at du har fått motstridende informasjon, men det er i allefall godt at du

vett kor du finner "fasiten", nemlig www.nrr.org.

Det kan høres ut som at instruktøren dykk har hatt diverre er litt utdatert, eller kanskje

ikkje har klart å formidle det han meinte godt nok. :)

Kanskje det hadde vore smart å gitt ein tilbakemelding på dette til instruktør/kursarrangør?

Dette blir nok satt pris på frå instruktøren si side og!

 

Håper du oppklarer dette ovenfor de andre deltakerene frå avdelinga di og..

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ganske klar beskjed på kurset om at man SKAL være autorisert for å bruke hjertestarter, og det var flere som reagerte på det, så det ble snakket en del om.

Men jeg ser jo når jeg leser på www.nrr.org at det ikke stemmer likevel... Blir helt forvirra jeg, over så mange motstridende beskjeder. :blink:

http://www.nrr.org/sider/2009_Posisjonsdok...artere_(11).pdf

http://www.nrr.org/sider/Krav_til_DHLR-uto...r_2009%2011.pdf

 

I og med at jeg har pålagt beredskap så tolker jeg det slik at jeg MÅ være autorisert :)

Uansett...publikum har en forventning om at jeg som "first responder" har kunnskaper om livreddende førstehjelp på lik linje med amb. tjenesten ellers. Vi kjører med uniformert bil med blålys og sirener, har uniformer og har med oss akuttutstyr.

Kommunen har arbeidsgiveransvaret og dermed også opplæringsansvaret. Pr i dag kan jeg ikke vise til noen kurser eller sertifiseringer utover det at jeg er sykepleier. Vi har eller ikke noe faglige fora eller debriefing som kan ivareta meg som ansatt. Det innbærer at jeg må riste av meg en fatal hjertestans eller en trafikkulykke med fatalt utfall, for så å dra tilbake til sykehjemmet for å "pludre" med de gamle under morgenstell mens tankene kverner om alternativer som kanskje kunne holdt pasienten i live. Dette er dårlig egenmedisin og fører til at man bytter jobb!

Kommunen kvalitetssikrer alt fra innkjøp av doruller til bruk av bleier, men når det gjelder akuttberedskapen så blir det stilt.

Måtte bare få ut litt frustrasjon :)

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg har pålagt beredskap så tolker jeg det slik at jeg MÅ være autorisert :)

Uansett...publikum har en forventning om at jeg som "first responder" har kunnskaper om livreddende førstehjelp på lik linje med amb. tjenesten ellers. Vi kjører med uniformert bil med blålys og sirener, har uniformer og har med oss akuttutstyr.

Kommunen har arbeidsgiveransvaret og dermed også opplæringsansvaret. Pr i dag kan jeg ikke vise til noen kurser eller sertifiseringer utover det at jeg er sykepleier. Vi har eller ikke noe faglige fora eller debriefing som kan ivareta meg som ansatt. Det innbærer at jeg må riste av meg en fatal hjertestans eller en trafikkulykke med fatalt utfall, for så å dra tilbake til sykehjemmet for å "pludre" med de gamle under morgenstell mens tankene kverner om alternativer som kanskje kunne holdt pasienten i live. Dette er dårlig egenmedisin og fører til at man bytter jobb!

Kommunen kvalitetssikrer alt fra innkjøp av doruller til bruk av bleier, men når det gjelder akuttberedskapen så blir det stilt.

Måtte bare få ut litt frustrasjon :)

 

Huff.. jeg forstår godt din frustrasjon. Det er jo veldig dårlig at dere ikke blir opplært før dere begynner å kjøre first resonder bilene.

Å ja det er jo nesten umulig å skifte fokus så fort som dere må. Dere burde jo fått veiledning etter utrykkningene, både for at dere skulle fått tømt dere og for å bedre kvaliteten...

 

Nå spør jeg sikkert dumt, for nå har sikkert ikke jeg fulgt med i "timen". Men disse first resonder bilene er det meningen at de skal rykke ut i påvente av ambulanse? Er det slike first responder biler i hele Norge eller er det først og fremt i utkantstrøk?

Link to comment
Share on other sites

Huff.. jeg forstår godt din frustrasjon. Det er jo veldig dårlig at dere ikke blir opplært før dere begynner å kjøre first resonder bilene.

Å ja det er jo nesten umulig å skifte fokus så fort som dere må. Dere burde jo fått veiledning etter utrykkningene, både for at dere skulle fått tømt dere og for å bedre kvaliteten...

 

Nå spør jeg sikkert dumt, for nå har sikkert ikke jeg fulgt med i "timen". Men disse first resonder bilene er det meningen at de skal rykke ut i påvente av ambulanse? Er det slike first responder biler i hele Norge eller er det først og fremt i utkantstrøk?

 

Vi har hatt ambulanse i ca 20 år så kunnskapen er på plass :) Det jeg etterlyser er at opplæringen blir kvalitetssikret på lik linje med ambulansetjenesten ellers. Her har kommunen et soleklart ansvar mht kursing/sertifisering. Slik vi driver i dag så føler jeg at det legges for stort ansvar på den enkelte og at det hele blir litt for tilfeldig.

 

First responderene skal være først på stedet og gi førstehjelp/stabilisere pasienten før ambulanse kommer. I praksis vil det si at jeg kan få delegering til feks MONA behandling ved mistanke om infarkt. Når så luftambulansen kommer så er pasienten i praksis klar til transport. Sparer masse tid og er i mange tilfeller livreddende.

Hvem som har first responder biler er avhengig av responstiden til den ordinære ambulansen. Bilene organiseres stort sett under brannvesenet i kommunen.

Heldigvis får vi gode tilbakemeldinger fra helseforetaket og luftambulansen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt ambulanse i ca 20 år så kunnskapen er på plass :) Det jeg etterlyser er at opplæringen blir kvalitetssikret på lik linje med ambulansetjenesten ellers. Her har kommunen et soleklart ansvar mht kursing/sertifisering. Slik vi driver i dag så føler jeg at det legges for stort ansvar på den enkelte og at det hele blir litt for tilfeldig.

 

First responderene skal være først på stedet og gi førstehjelp/stabilisere pasienten før ambulanse kommer. I praksis vil det si at jeg kan få delegering til feks MONA behandling ved mistanke om infarkt. Når så luftambulansen kommer så er pasienten i praksis klar til transport. Sparer masse tid og er i mange tilfeller livreddende.

Hvem som har first responder biler er avhengig av responstiden til den ordinære ambulansen. Bilene organiseres stort sett under brannvesenet i kommunen.

Heldigvis får vi gode tilbakemeldinger fra helseforetaket og luftambulansen.

 

 

Takk for svar, nå er jeg litt klokere :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy