Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva kreves for å komme inn på helsesøsterskolen?


Glow

Recommended Posts

Litt "off topic", men ser det snakkes om at karakterene er viktige for å komme inn på jordmor. Stemmer dette? :)

Jeg trodde at når man tok en videreutdannelse etter endt sykepleierutdannelse så stilte man likt, uavhengig av karakterer, siden alle da er autoriserte sykepleiere. Men at erfaring og retningsvalg var det som telte?

Noen som vet noe konkret om dette? Og om det evt gjelder videreutdannelse til Helsesøster også? :)

Link to comment
Share on other sites

Litt "off topic", men ser det snakkes om at karakterene er viktige for å komme inn på jordmor. Stemmer dette? :)

Jeg trodde at når man tok en videreutdannelse etter endt sykepleierutdannelse så stilte man likt, uavhengig av karakterer, siden alle da er autoriserte sykepleiere. Men at erfaring og retningsvalg var det som telte?

Noen som vet noe konkret om dette? Og om det evt gjelder videreutdannelse til Helsesøster også? :)

 

Ja karakterer teller, også på helsesøsterutdannelsen :(

Men også jobberfaring, men det er et tak har for hvor mange år man får poeng for, tror det er 5 år...

Link to comment
Share on other sites

Ja karakterer teller, også på helsesøsterutdannelsen :)

Men også jobberfaring, men det er et tak har for hvor mange år man får poeng for, tror det er 5 år...

 

Aha! Har forsøkt å titte på de høgskolene som fører helsesøsterutdanning og det har ikke stått noen ting om poengberegning. Det eneste som stod er at erfaring fra arbeid med barn og unge vektlegges, så derfor er dette nye og viktige opplysninger for meg for jeg har som ønske å komme fortest mulig inn på den videreutdannelsen :(

Vet du noe om hva som har vært "poenggrenser" for tidligere opptak og hvilke fag de ser mest på karakterene til? Har kjempelyst til å gjøre det bra i alle fag, er ikke det, men greit å vite hvilke jeg bør legge enda mer tyngde på :)

Link to comment
Share on other sites

Hjelp nå beveger jeg meg inn på tynn is...

Jeg søkte helsesøsterskolen for tre år siden og kom inn, men takket nei til plassen.

Nå husker jeg plutselig ikke helt hva de vektla.

Tror de fleste vidreutdannelser legger størst vekt på karakteren i sykepleie og sykdomslære.

Men som sagt jeg husker ikke, men når jeg kommer hjem til Oslo skal jeg sjekke opp om jeg har disse papirene liggende i en skuff :)

Jeg skal holde deg oppdatert med hva jeg finner ut av.

Men det er sikkert andre her inne som vet bedre enn meg...

Link to comment
Share on other sites

Hjelp nå beveger jeg meg inn på tynn is...

Jeg søkte helsesøsterskolen for tre år siden og kom inn, men takket nei til plassen.

Nå husker jeg plutselig ikke helt hva de vektla.

Tror de fleste vidreutdannelser legger størst vekt på karakteren i sykepleie og sykdomslære.

Men som sagt jeg husker ikke, men når jeg kommer hjem til Oslo skal jeg sjekke opp om jeg har disse papirene liggende i en skuff :)

Jeg skal holde deg oppdatert med hva jeg finner ut av.

Men det er sikkert andre her inne som vet bedre enn meg...

 

Åh, du er vel en knupp!!! :( Sier tusen hjertelig takk om du gidder å sjekke det for meg!

Og om noen andre her vet, så blir jeg også veldig glad! :)

Link to comment
Share on other sites

Åh, du er vel en knupp!!! ;) Sier tusen hjertelig takk om du gidder å sjekke det for meg!

Og om noen andre her vet, så blir jeg også veldig glad! ;)

 

 

De teller karakterpoeng , og legger til ett poeng for hvert år du har jobbet fulltid, etter det obligatoriske opptaksåret. HIAK har hatt rundt 7,7 poeng i grense, det bruker å avvike med ca halvt poeng fra år til år fikk jeg opplyst. Kontakt høgskolen så får du link til opptaksinfo.

Link to comment
Share on other sites

De teller karakterpoeng , og legger til ett poeng for hvert år du har jobbet fulltid, etter det obligatoriske opptaksåret. HIAK har hatt rundt 7,7 poeng i grense, det bruker å avvike med ca halvt poeng fra år til år fikk jeg opplyst. Kontakt høgskolen så får du link til opptaksinfo.

 

Tusen takk for info! Da skal jeg sjekke med de skolene jeg vurderer etterhvert å få litt info hva som kreves hos de. Da er det jo sikkert litt variasjon fra skole til skole. ;)

 

Noen som har tatt denne videreutdannelsen og kan si noe om den? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har du jo fått svar, men jeg tittet på papirene mine for å se hvilke fag som teller mest. Der stod det at du får poeng for gjennomsnittskarakteren, så da teller vel alle fag like mye :)

Du fikk poeng for inntil 5 års arbeidserfaring. Tror ikke det har noe betydning hvor du jobber, men det må være direkte utøvelse av klinisk sykepleie overfor pasienter.

Har du helsesøstererfaring får du et halvt poeng ekstra.

Har du annen høyere utdanning får du 1 poeng pr.20 vektall. Det kan gis inntil 3 poeng for slik utdanning.

Dette kan jo ha endret seg, så sikkert lurt å ta kontakt med de aktuelle helsesøsterskolene og be om søknadskjema, så ser du hvordan de beregner poeng :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har du jo fått svar, men jeg tittet på papirene mine for å se hvilke fag som teller mest. Der stod det at du får poeng for gjennomsnittskarakteren, så da teller vel alle fag like mye ;)

Du fikk poeng for inntil 5 års arbeidserfaring. Tror ikke det har noe betydning hvor du jobber, men det må være direkte utøvelse av klinisk sykepleie overfor pasienter.

Har du helsesøstererfaring får du et halvt poeng ekstra.

Har du annen høyere utdanning får du 1 poeng pr.20 vektall. Det kan gis inntil 3 poeng for slik utdanning.

Dette kan jo ha endret seg, så sikkert lurt å ta kontakt med de aktuelle helsesøsterskolene og be om søknadskjema, så ser du hvordan de beregner poeng ;)

 

Tusen takk, uansett. Får aldri for mye info vettu ;)

På høgskolen får vi jo ikke så masse karakterer da, går jo mye i bestått/ikke bestått. Så da får jeg satse hardt på Anatomien, for den får vi iallefall karakterer på.

Uansett er det jo NOEN år til jeg kan søke denne videreutdanningen da ;) hehe. Så får sjekke litt mer når det tid nærmer seg!

Men tusen takk for svar, iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Det med at vi får så få karakterer synes jeg også er veldig irriterende. Bestått/ikke bestått sier jo ikke noe om man ligger på en A eller om man ligger på en D, noe som burde ha litt å si. Kanskje ville flere tilstrebe gode karakterer også hvis det hadde telt mer.

 

*slippe ut litt damp* :)

Link to comment
Share on other sites

Nurse B: Jeg er helt enig med deg!!! :) Jeg synes også det er tull at man ikke kan få karakterer. En bestått sier jo ingenting om hvordan man faktisk ligger an faglig! For mange som bare vil "komme seg gjennom" studiet, er det jo bare å gjøre det man MÅ for å få en bestått. Hører enkelte i løpet av forelesningene spør foreleserene hva nøyaktig de må kunne til eksamen... Slikt provoserer meg. Gjør det noe om man lærer LITT mer?? For oss som ønsker mest mulig ut av studiet, som gjerne vil gjøre det veldig bra, får ikke den lille ekstra gulroten (som en A ville vært) å sikte seg inn på.

 

Cathrine: Jeg kan bare svare for oss da, og for 1.ste året. Men ettersom jeg har forstått det, får vi kun karakterer på Anatomi/fysiologi/biokjemi-eksamen og mappeeksamen.

Vi får bestått/ikke bestått på semesteroppgaven, praktiske ferdigheter og medikamentregningseksamen(Men her må du ha alt riktig for å få bestått da)

Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men jeg synes det er idiotisk. Jeg har så lyst å gjøre det veldig bra, så for meg så er det dumt fordi jeg får ikke noe konkret å måle meg opp mot... :-s

Link to comment
Share on other sites

Å ja, men da tror jeg det ikke har endret seg likevel :)

Vi fikk karakterer i Sykepleielære, anatomi-fysiologi- biokjemi, samfunnsfag, psykologi og sykdomslære. Vi fikk heller ikke karakterer i praksis, eller på oppgavene som var relatert til dette. Da var det kun bestått eller ikke bestått ;) Også små eksamener som mikrobiologi, medikamentregning osv. var uten karakterer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Ane, velkommen hit :)

 

Nå kan jo ting ha endret seg siden den gang jeg søkte på helsesøsterskolen, men poengene ble regnet ut slik:

 

Man regnet ut gjennomsnittskarakteren etter endt sykepleiereksamen.

 

Nå har man endret betegnelse på karakterene tror jeg, men den gang var 1 best og 4 dårligst.

 

Beregningen var da slik

1 ga 4 poeng

2 ga 3 poeng

3 ga 2 poeng

4 ga 1 poeng

Link to comment
Share on other sites

På HiNT har de gjeninnført karakterer. Vi har ordningen med mappeekasamen, og den teller 70 % av den karakteren man blir sittende med på slutten av året. AFB teller 10 %, og generell sykepleie 20%. Dette er 1. året. 2. året har jeg ikke helt oversikt over, har mer en nok med å henge med på alle arbeidskravene..... Travelt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy