Jump to content
Sykepleiediskusjon

En ny sjanse?


Guest Gjest

Recommended Posts

Guest Gjest

Var ferdig utdannet sykepleier i 1989. Sleit meg gjennom siste året med en nyoppdaget reumatoid artritt. I årene som fulgte hadde jeg mange operasjoner og prøvde forskjellige typer medisiner. Det var ikke mulighet for meg til å gå ut i jobb,og jeg ble uføretrygdet. For 3 år siden fikk jeg et barn,og hele sykdomsbildet har forandret seg. Jeg er nede på et minimum av medisiner,og fungerer godt. Har litt problemer med nakken,og er ikke rask til å gå,men jeg er bortimot smertefri. Og nå har jeg begynt å leke med tanken om å prøve meg i jobb. Selvtilliten er naturlig nok ikke bra,men jeg føler at jeg kan bidra med mye og er villig til å lære. Skriver dette innlegget for å få litt respons på om jeg er helt på jordet og heller bare skal innstille meg på å være hjemmeværende mor og kone,eller om jeg skal tørre å ta skrittet ut i yrkesverdenen igjen. Hvordan skal jeg i så fall gå frem? Og hva slags jobb kan passe for meg? Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Så utrolig flott at du er blitt så mye bedre etter mange år med kronisk sykdom!

Ja klart du kan jobbe :)

Hvordan du skal gå frem vet jeg ikke, men først av alt lurer jeg på om du noen gang har jobbet som sykepleier etter at du var ferdigutdannet og om hva du mest av alt ønsker å jobbe med?

Jeg vet ikke, men kanskje det går an å hospitere et sted for å komme litt inn i det igjen? Eller du kan ta noen ekstravakter og si klart og tydlig i fra at du ikke har jobbet på lenge slik at arbeidsoppgavene tilpasses i forhold til det du kan nå.

Men på en måte skal du ikke være så redd for å ikke kunne nok. Tenk på en som hele livet har jobbet i somatikken og fikk lyst til å begynne i psykiatrien... Ja da begynner man også på nytt.

 

Hva med en revmatologisk avdeling eller poliklinikk? Der vil jo du ha en stor fordel som har erfaring med revmatsk sykdom.

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan være mulig for deg å prøve deg i jobb, men hva som kan være aktuellt kommer jo også litt an på hvilke muligheter for jobb som finnes der du bor.

At du har vært lenge borte fra yrket trenger ikke bli et umulig problem. Jeg har flere ganger sett i Sykepleien at det holdes kurs for de som har vært borte fra yrket og ønsker å oppdatere seg i faget, men selvfølgelig finner jeg ingen linker til det nå..................

 

Men er det bare evt jobb som sykepleier som du er interessert i ? Her i byen kjenner jeg flere sykepleiere som har fått jobb i NAV, og der får de god opplæring også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

Tusen takk for positive tilbakemeldinger. Jeg har ikke jobbet siden jeg var ferdig med utdannelsen,dessverre.

Dersom noen finner link til "oppfriskningskurs" i NSF's regi ville jeg bli kjempeglad. Har lett etter det,men ikke funnet noe.

Dette med å hospitere et sted er en god ide. Har tenkt å involvere NAV så de kanskje kan hjelpe meg i gang. Ikke lett å vite hvilken vei jeg skal gå etter så mange år.

Takker for et fint forum:)

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du er bedre av RA'n!

 

Jeg foreslår at du, som du selv nevner, tar dette opp med NAV i første omgang. Kan ikke forstå annet enn at de vil stille seg positive til å prøve å få deg yrkesaktiv igjen!

Hør om de kan sørge for at du får arbeidstrening.

På sykehjemmet der jeg jobber, har vi hatt flere som har jobbet hos oss via NAV. Ulike årsaker til dette, men greia er hvertfall at NAV betaler lønna di, og at du ikke regnes med som en del av grunnbemanningen, men får gå oppå de andre. Få erfaring, teste arbeidsevne (hva tåler kroppen din av aktivitet i jobb) etc.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy