Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kreftsykepleie


Alveol

Recommended Posts

Noen her som jobber med kreftpasienter? Jeg har alltid syntes kreft er veldig spennende og har egentlig ganske lyst til å jobbe med det, men er så redd jeg ikke skal kunne gi pasientene det de trenger under tøffe cytostaticakurer og slikt. Er dette noen en lærer seg etterhvert? Synes det er fryktelig vanskelig med pasienter som sliter psykisk, og er vel en god del av dette på en kreftavdeling?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er noe man lærer seg etter hvert ja. Og noe av det viktigste er å være der for pasienten, lytte og vise at man tar seg tid (er det jeg har erfart ihvertfall). Jobber ikke på kreftavdeling nå lenger, hadde bare praksis og sommervikariat, men synes det var veldig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange kreftpasienter på andre avdelinger også.

Det er tøft å jobbe med alvorlig syke mennesker, men også givende når du føler at du gjør en god jobb.

Her har vi en tråd du kanskje finner interessant, den handler om hvordan takle deprimerte og triste kreftpasienter:

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=906

Link to comment
Share on other sites

Går på videreutdanning i kreftsykepleie og stortrives med det.

 

Tror ikke du skal tenke spesielt på om du kan gi pasienter på cellegiftbehandling det de trenger av støtte og hjelp. Alle alvorlig syke pasienter trenger støtte og empati, og det viktigste tror jeg at man er dette bevisst og at man er villig til å være til stede i situasjoner. Og man lærer og utvikler sine evner av erfaring og kunnskaper også. Når man ønsker å lære og å utvikle seg.

 

Når det gjelder kreftpasienters spesielle behov så lærer vi masse om det på studiet. Vi har også 12 uker med praksis med pasienter som gjennomgår strålebehandling,cellegiftkurer,operasjoner,kriser etc. De 12 ukene var veldig nyttige for meg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy