Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis på kirurgisk avdeling


Aselia

Recommended Posts

Jeg regner med du har en bok i klinisk sykepleie? Der blar du frem pre- og postoperativ sykepleie, og leser deg opp på de generelle tingene. Så leser du sykdomslære/sykepleie til de spesifikke diagnosene du vil møte i avdelingen du skal på - er det en ortopedisk post leser du om lårhalsbrudd og proteser, er det mage-tarm så leser du tykktarmskreft og galleveier osv osv.

 

Gled deg til sykehuspraksis, det er stor stas! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har noen bøker i klinisk sykepleie :) Jeg vet ikke hvilken avdeling det er enda, men får vel vite det når det nærmer seg. Gleder meg masse :D Noen som jobber på en kirurgisk avdeling som vil fortelle litt hva arbeidsdagen går ut på? :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har noen bøker i klinisk sykepleie :D Jeg vet ikke hvilken avdeling det er enda, men får vel vite det når det nærmer seg. Gleder meg masse :D Noen som jobber på en kirurgisk avdeling som vil fortelle litt hva arbeidsdagen går ut på? ;)

 

Bruker litt av fritiden min :P til å ta noen vakter på kir avd. Kjempespennende! Er mest på Ortopedisk der det går mye i pre og postoperativ pleie i tillegg til gjenopptrening. Ellers er det en del traumer. For min del er det viktig å vite noe om hvordan en normal kropp fungerer når jeg mobiliserer pasientene...tenk bare på hvordan du selv reiser deg fra en stol eller står opp fra en seng. Smertebehandling er også viktig! Mye annet også men det finner du ut etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har noen bøker i klinisk sykepleie :) Jeg vet ikke hvilken avdeling det er enda, men får vel vite det når det nærmer seg. Gleder meg masse :D Noen som jobber på en kirurgisk avdeling som vil fortelle litt hva arbeidsdagen går ut på? :P

 

Er dette din første sykehuspraksis? Jeg har skrevet om en vanlig dag på sykehus (kirurgisk avdeling) her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på gastrokirurgisk avdeling i sommer. :) Nyutdannet i juni. Det er en ganske hektisk avdeling, men jeg lærer utrolig masse. Jeg kommer borti veldig mye forskjellig, både når det gjelder prosedyrer, teknisk utstyr og observasjoner. Hos oss går det mye i pre- pg postoperativ sykepleie, men vi får også inn en del akutte og uavklarte situasjoner. Man får definitivt utvikle sitt kliniske blikk her, selv om det går fort i svingene av og til. Har fått gå som gruppeleder også, og det er veldig lærerikt. Litt skummelt også, men har gode kolleger rundt meg som er hjelpsomme og tålmodige. Det settes nok krav til at man tør å være selvstendig, i alle fall på min avdeling, men det er jo det som er utfordrende og moro også. Tørre å utfordre seg selv, samtidig som man er klar over sitt ansvars- kompetanseområde. Det er jo veldig viktig! Det er tøft å være nyutdannet, jeg tror jeg aldri har vært så sliten etter en dag på jobb noen gang, hehe. Men sånn er det bare og jeg trøster meg med at når jeg har funnet roen som sykepleier så glir det lettere og jeg blir ikke så sliten. Jeg trives i alle fall godt å jobbe på en kirurgisk avdeling. Liker du at det "skjer litt" i løpet av en arbeidsdag, synes det er moro med prosedyrer og har evnen til å omstille deg fort, så kan nok kirurgisk avdeling være plassen for deg. ;)

Ja, jeg har noen bøker i klinisk sykepleie :P Jeg vet ikke hvilken avdeling det er enda, men får vel vite det når det nærmer seg. Gleder meg masse :D Noen som jobber på en kirurgisk avdeling som vil fortelle litt hva arbeidsdagen går ut på? :D
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Aselia

I dag hadde jeg min første dag på kirurgisk avdeling, kom på avdelingen med mage/tarm og urologi :) Noen som har jobbet på en slik avdeling? Hvilke sykdommer møter man på?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy