Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjemmesykepleie til turister?


banshee

Recommended Posts

Sååå....en kamerat av meg ringer fordi han har besøk av moren sin fra portugal. Hun har et sår som det trengs sårskift på, litt komplisert et visstnok som går ganske dypt. I Portugal er det slik at det er helsestasjoner med sykepleiere som kan ta slikt daglig, men så vidt jeg vet finnes ikke det i Norge. Jeg vil ikke foreslå hjemmesykepleie for han, for jeg tror det bare er for norske statsborgere? Må hun da til legen for sårskift?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke, men vil tro hun må til legevakt. Der kan kanskje en sykepleier hjelpe henne, så hun slipper å sitte så lenge i kø?

 

Enkelte legesentere har jo også ansatt sykepleiere og de kan vel at seg av sårskift. Men det spørs om de kan behandle en som ikke er fast pasient der, men han kan jo ringe fastlegen og spørre?

Håper det for ordnet seg på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i hjemmesykepleien nå i sommer. Vi plikter å ta i mot mennesker som f. eks skal på ferie til vår kommune. Som regel er det mennesker som allerede er brukere i deres hjemkommune som blir "overført" til oss for en periode. Og mennesker som ikke er brukere av tjenesten må vi fylle ut et søknadsskjema på før de blir tildelt "tjeneste" fra oss. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer når man ikke holder til i Norge til vanlig.

Når det gjelder sårskift pleier vi å sende mennesker som er oppegående til helsestasjon på "skiftestua" hvor det er sykepleier som tar ansvaret for skift. I helgene hender det vi har noen ekstra sårskift fordi noen sår skal skiftes på hver dag,og da er skiftestua stengt. Men dette avhenger om vi har nok bemanning og anledning til å ta på oss noe ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy