Jump to content
Sykepleiediskusjon

Clostridium. oppgave ! hjelp!


Karina

Recommended Posts

hei.

har en praksisoppgave jeg er usikker på og er vanskilg å finne noe bra utførelse på PPS, for d e litt blanding og har ikkje så god erfaring.

 

her er prosedyren:

Ein pasient har fått påvist Clostridium(hva er det?). Du skal opprette kontaktsmitte regime.

 

Finn fram utstyr. hva utstyr trenger jeg?)

Gjør rede for prosedyren i forhold til dette regime når pasienten skal ha

- bekken

- matservering

 

hvordan skal jeg gå fram her og avslutte?

 

tusen takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si litt om hvordan vi gjør det på sykehus, men jeg har ingen peiling på hvordan det gjøres på sykehjem.

 

Clostridiumsprøver tar vi (sammen med tarmpatogene) ved diaréer, siden det ofte oppstår pga antibiotikabehandling. Det er altså i avføringen, derfor kontaktsmitteregime. Pasienten får enerom, og det merkes med skilt (gul trekant) utenfor døra. Når vi går inn bruker i stellefrakk (gul, dekker armene) og hansker. Alle blodprøver som sendes ned til laben merkes med en trekant, og pårørende må få informasjon før de går inn mtp smitte. Målinger tas manuellt (apparat på rommet, puls måles manuellt). Sprit holder ikke ved en clostridiuminfeksjon, vi må bruke såpe og vann på hendene. Det skal stå en grønn pose til klær og en pappeske med en rød pose i til søppel på rommet. Når de er fulle skal de legges/snurpes sammen, og merkes med "smitte" klistermerke sør de går ut på skyllerommet. Bekken skal ut i pose. Matbrett skal ikke innn på skyllerom, bare tallerken/bestikk/glass for seg selv. Det skal også ut i pose og i dekontaminatoren på skyllerom før de blir sent til vask som vanlig. Rommet vaskes med virkon når pasienten flyttes ut.

 

Dette var alt jeg kom på i farta. Kanskje du kan spesifisere oppgaven litt? Synes det var en litt merkelig oppgave...:-/

Link to comment
Share on other sites

Karina skrev

Ein pasient har fått påvist Clostridium(hva er det?).

 

Clostridium difficile er en bakterie som kan være årsaken til antibiotikaassosiert diare og foløpet kan være alvorlig.

I de senere år er det kommet hissigere stammer, særlig i utlandet. Pasienten må isoleres for å ikke smitte andre pasienter og bakterien overlever lenge utenfor kroppen.

Her er det en side med mye nyttig info om clostridium difficile

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82697::1:6043:23:::0:0

Jeg ser at de her anbefaler bruk av latex eller nitril hansker når man jobber med pasienter med clostridium difficile, altså ikke vinyl.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy