Jump to content
Sykepleiediskusjon

anatomi og fysiologi


Guest gjest, merete

Recommended Posts

Guest gjest, merete

Har anatomi og fysiologi eksamen på fredag. Har noen av dere vært gjennom den som vil fortelle meg litt om den? Jeg er så nærvøs.

Hvordan syns du det var, var det like ille som du trudde? Hva skjer om man stryker?

Skrev dere for hånd, eller pc?

 

Har dere noen tips generellt ang eksamenen?

 

 

Tusen takk hvis noen svarer meg :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan eksamen er varierer nok fra skole til skole... Vi skrev for hånd.

For min del synes jeg eksamen var ganske vanskelig, men det gikk mye bedre enn ventet :) En kan ofte mer til eksamen enn det en tror på forhånd (i hvertfall jeg). Men du bør ha lest grundig på pensum, det er mange detaljer i anatomi og fysiologi...

Dersom skolen har lagt ut tidligere eksamensoppgaver og/eller besvarelser anbefaler jeg å kikke litt på det. Jeg lærte mye av å lage tankekart og tegninger. F.eks hvordan hjertet er bygd opp og hvordan sirkulasjonen i det store og det lille kretsløpet foregår.

Lykke til! B)

Link to comment
Share on other sites

Guest spl. student

Jeg også syns det var vanskelig, men leste en del på spørsmål vi fikk til å jobbe med, som ble valgt fra til eksamen. Så også litt på tidligere eksamensoppg, og la merke til at det har gått litt i de samme spørsmålene de siste årene. Så øvde godt på de, og fikk en del av de samme som var gitt til eksamen før. Noen valgte å droppe å lese nøye på de som var blitt gitt til eksamen før, fordi de tenkte de ikke kom til å gi dem enda en gang, men det går litt i de samme temaene og spørsmålene - det de mener er viktig å ha en oversikt over for å bestå eksamen. Så de litt på tidligere oppg for din skole og se om du ser noe som går litt igjen. Da er det nok viktige momenter på eksamen :) Mange spørsmål var jeg ikke sikker på i hele tatt, og fikk derfor veldig panikk da jeg leste oppgavene, men jeg svarte på alt jeg visste, og tippet meg frem og tenkte så det knaket og fikk svart på enda litt fler, men måtte nok la noen stå tomme. Jeg hadde ikkje sjangs å ha oversikt over så mye, og det er det sikkert mange andre som heller ikke klarer :)

 

Vi skrev for hånd, og det var kjempegreit. På pc er jeg alltid så redd for å glemme å lagre eller at det skal skje noe med pcen og så er alt borte. Så det er nok best på den gode gamle måten, selv om vi nå er så vant til å skrive oppgaver og sånt på pc, at fingrene ikke er trent til å skrive lange tekster i mange timer ;)

 

Jeg grudde meg veldig, og trodde jeg kunne INGENTING, men jeg fikk over laveste ståkarakter ;) Du kan nok mye mer enn du tror! :) LYKKE TIL! :)

Link to comment
Share on other sites

For min del gikk det helt greit, men grudde meg jo som de aller fleste andre. :) Vi hadde en 6 timers skriftlig eksamen, med 5 hovedspørsmål som igjen bestod av 3 eller 4 delspørsmål. Ettersom jeg øvde ved blant annet å gjøre gamle eksamenssett, så visste jeg mer eller mindre hvordan selve eksamen kom til å se ut, så sånn sett var det ingen overraskelser. De "vanligste" temaene gikk også igjen, f.eks gjøre rede for proteinsyntesen, nyrenes funksjon, de ulike mekanismene som bestemmer blodtrykk og varmeregulering, insulinets funksjon i forhold til blodsukker, gjøre rede for skjelettmuskelkontraksjoner der man starter med et nervesignal fra sentralnervesystemet, osv. Det er MYE å kunne, og ikke minst å forstå! Mitt tips er å gjøre gamle eksamensoppgaver og se hva som går igjen, i tillegg til å lese notater fra forelesning og lese disse i lys av pensum. Det du ikke forstår så godt skriver du ned og illustrerer til, f. eks kan dette være hjertets ulike kamre eller nyrenes forskjellige bestanddeler. Det kommer selvfølgelig an på hvilken karakter du sikter på også. Hvis det skulle være slik at du stryker, skal det allerede være satt opp en dato for 2.forsøk. Men som spl.student over meg sier, du kan nok mer enn du tror! :) Ellers har jeg bare generelle eksamenstips, som å ta seg god tid og ikke bli stressa av studentene som går tidlig.

 

Håper det går bra på fredag! Og lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde anatomi eksamen før jul, da gikk det ikke så bra, så ble laveste ståkarakter, les E, men tok den på nytt, mye for min egen del om å ville ha videreutdanning. Hvordan eksamen er lagt opp føler jeg er veldig individuelt fra skole til skole, vi har 4 timers skoleeksamen skriftelig, uten hjelepmidler. Den bestod av 3 temaer, nå sist var det, fordøyelse, nyrer og hjertet, samt 4 spørsmål under vært hovedtema, så totalt 12 oppgaver. Jeg vet andre skoler operer med 6 timers eksamen, og har opp mot 30 spørsmål med veldig varierende vanskelighetsgrad.

 

Eksempel på spørsmål jeg fikk var,

 

"Hva består urinveien av, hvor skjer filtrasjonen i et nefron, bruk skisser i din forklaring"

"Tegn fordøyelseskanalen, gjør rede for hvor sekret utskillelsen skjer, hvor pankreas, hepar og vesicae fellea er lokalisert i forhold til ventrikkel, og hvis utløpsgangene til de nevnte organene"

"Beskriv nedbrytningen av protein i fordøyelseskanalen, hvordan skiller denne nedbrytningen seg fra eks fett og karbohydrater?"

 

Det gikk myye bedre, føler jeg selv iallefall på denne eksamen, enn på den forrige, men vi får se om sensor er enig med meg i det, lykke til på eksamen!

Link to comment
Share on other sites

Guest ts_merete

hei og takk for svar. jeg følte at eksamen gikk bra, vi fikk spm om å nevne nyrer og levra sine funksjoner, tegne hjerte + norske og latinske ord, og forklare litt om nervesystemet og fordøyelsen. var liksom det læreren/foreleseren repiterte for/med oss før prøva. jeg håper på en bra karakter, og har sammenlignet oppgaven min med andre sine og vi hadde svart ganske likt:)

 

jeg var bare så stresset på slutten at jeg tegnet lille og storekretsløpet på feil sted, jeg tegnet de omvendt. følte meg sikkelig dum når jeg hadde levert å tittet igjen på oppgaven min , og det gikk opp et lys for meg. nå er det bare å vente i 3 uker på svar:)

 

klem TS

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Studenten87

Har du fått resultatet ditt enda?

Jeg tok jo eksamen på nytt å fikk det mye bedre til denne gangen, men hvordan gikk det med deg?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy