Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva kan man snakke om?


Guest Lea

Recommended Posts

Hjelp!

Er helt ny på dette området, aldri hatt noe som helst erfaring.

 

Hva skal men snakke om? Trodde eldre mennesker likte å snakke om gamledager..

Prøvde det ut på en ganskelig vanskelig pasient og fikk kjeft da jeg spurte om hva slags dyr de hadde på gården, siden hun sa de hadde en diger gård.... "Hva er det du forventer?! Du er klar over at jeg er 88 år?!?!"... Trodde ikke det var det vanskeligste spørsmålet jeg kunne stille henne...

 

Hjelp! Hva kan jeg spørre om for å starte en samtale med pasientene? :)

Link to comment
Share on other sites

Var hun dement? Det er vel litt avgjørende med tanke på hvordan man skal kommunisere.

Her høres det ut som om hun misforsto deg, dement eller ikke. Hun forsto det vel slik at du trodde hun fortsatt drev gården og i hennes alder ville det være alt for mye med dyr også. Så reaksjonen hennes var kanskje ikke så gal likevel, men trengte bare en oppklaring av misforståelsen. Hvis hun var dement må en annen svare på hvordan man kan kommunisere. Jeg har lite erfaring med demente.

Og til slutt, ja mange gamle liker å snakke om sitt tidligere liv og hva de har drevet med :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, dere! Men nei, svaret hennes fortsatte med "du kan ikke forvente at jeg kan huske sånt??".. Men ja, fikk senere vite at denne eldre kvinnen er veldig spesiell og agressiv, så jeg hadde tydeligvis klart meg veldig bra så langt. Huff, finnes heldigvis greie pasienter også :) Takk for rådene, og jeg skal prøve å finne meg litt trøst i det ja.

 

Om noen andre har tips til samtaleemner, spytt ut! :D

Ny hjelpepleier i nød :P

Link to comment
Share on other sites

Det er som oftest en årsak til at pasienter er spesielle og sinte. Hvorfor denne damen er det vet ikke jeg, da det kan være mange grunner til det. Ut fra det du skriver kan det høres ut som om hun synes det er vanskelig at hun ikke husker, og blir kanskje sint når hun opplever det. Det er en kunst å kommunisere med pasienter med demens, jeg kan ikke så mye om det. Men ser i denne tråden at de anbefaler en bok, kanskje den tar opp temaet? http://sykepleiedisk...emens#entry2078

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å forsøke å snakke om ting i rommet, feks "Ser du den planten der. Den var da flott nå på sommeren" etc. Litt vanskelig å forklare, men slike samtaler kan ofte utvikle seg til flere samtaler om man bare starter litt enkelt. Eller priser på ting før i forhold til i dag, som hvor mye det kostet for en liter melk eller noe, gir plass for litt mimring samtidig som det ikke blir så avansert på en måte? :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy