Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nye anbefalinger ved bruk av Afipran


Recommended Posts

Legemiddelverket går i dag ut med nye anbefalinger ved bruk av Afipran, pga bivirkninger må man være forsiktig ved bruk av dette legemiddelet, De anbefaler ikke behandling over 5 dager, stikkpiller på 20 mg skal ut av markedet. Ved intravenøs administrering som gis som bolus, skal det settes sakte over 3 minutter og konsentrasjoner over 5mg/ml kan bli trukket fra markedet. Se mer her: http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Bivirkninger/Sider/Nye-anbefalinger-ved-bruk-av-metoklopramid.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri erfart at mine pasienter har fått bivirkninger ved bruk av Afipran. Men pussig nok hørte jeg i går, dagen før denne anbefalningen kom ut, om en som akkurat hadde fått dystonier etter en dose Afipran iv. Har noen av dere sett dette hos deres pasienter?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er en liten stund siden dere har skrevet her nå, men i og med at jeg er ny på forumet så svarer jeg nå likevel :)

 

Har faktisk vært borti 1 gang at en pasient har reagert på afipran i.v. Ung jente, hadde tatt overdose på beroligende (husker ikke nøyaktig hvilke medikamenter nå i farta), og ble plutselig kvalm. Hun fikk afipran av meg mot dette. Ca 10-15 min senere blir jeg hentet av noen andre sykepleiere på avdelingen (jeg snakket med noen pårørende), og de forteller at hun hadde fått et anfall i gangen. Hadde visst lignet på et epilepsianfall, med skjelvinger, og til slutt spente hele kroppen hennes seg i en bue. Man skulle være obs på evt epilepsi-anfall på denne pasienten, men vår lege var til stede og mente bestemt at dette ikke var helt det samme. Jeg nevnte at hun hadde fått Afipran ikke lenge før, og han sier da at det faktisk kan være pga den hun fikk den reaksjonen. Denne legen forteller han har sett slike anfall før i det landet han kommer fra, etter bruk av Afipran, men at det er en svært sjelden bivirkning.

 

De sykepleierne som var til stede da det skjedde handlet raskt med stesolid i.v, og maske med reservoar, og det gikk bra med pasienten :)

Link to comment
Share on other sites

Så denne tråden nå, visste ikke om dette... En pasient der jeg jobbet fikk akkurat skrevet ut to store esker Afipran supp som han skal ta tre ganger daglig... Ikke akkurat i tråd med regelverket du nevner, og supp er tydeligvis fortsatt på markedet...

Link to comment
Share on other sites

Bra denne tråden ble bumpet opp igjen da.

Pussig at de ikke har trukket ut 20 mg supp fra markedet. Jeg tittet i felleskatalogen nå, og ja, der står det også 20 mg supp fortsatt, men øverst har de lagt inn en advarsel. Når man er kjent med et medikament så slår man jo ikke opp i felleskatalogen hele tiden, så det er nok mange som ikke er klar over dette. Her er advarselen som kommer opp når du slår opp på Afipran:

Varsel fra Legemiddelverket:

Type: Sikkerhetsinformasjon

Publisert første gang: 30.07.2013

Metoklopramid skal kun brukes i korttidsbehandling opp til 5 dager. Legemidlet er kontraindisert hos barn under 1 år og skal kun brukes som annenlinjebehandling hos barn over 1 år. Anbefalinger for dosering er endret og preparatomtale blir oppdatert.Lenke til SLV

Link to comment
Share on other sites

Har ikke opplevd at pasientene mine som har fått Afipran har fått bivirkninger av det, de har alle vært veldig fornøyd. Blir en del administrering av det mtp brystsmerter etterfulgt av kvalme.

 

Ser at Felleskatalogen ikke har endret injeksjonshastighet heller, altså over 3 min ved bolus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy