Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dreads


Guest Guest

Recommended Posts

Jeg studerer sykepleie nå, og har utrolig lyst på dreads. Jeg har hatt det før, men det er endel år siden. Fra da vet jeg at det er forskjell på hvordan man blir oppfattet (fordommer, antagelser) før folk blir kjent med en. Det kan til tider være ganske gøy å få høre hva folk har trodd, om en person som viser seg å være stikk motsatt av det de har trodd. For at folk skal skjønne hvilken frisyre jeg snakker om, linker jeg til et bilde på FB: https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/59452_423118554420127_1214058377_n.jpg Til opplysning så vaskes dette som normalt hår, på vanlig vis, og det innebærer ingen former for tilsetningsstoffer, verken voks eller noe annet.

 

Grunnen til at jeg ønsker tilbakemeldinger i dette forumet, er fordi jeg er i tvil om det å ha dreads vil være til alt for stort hinder for meg som ferdig utdannet, eller underveis i utdannelsen. Jeg har forsøkt å søke etter faglig litteratur på feltet, men finner ingenting. Alt handler om piercing og smykker og langt hår. Dreadsene har jeg tenkt å sette opp i strikk som en vanlig hestehale, men jeg vurderer også å måtte gå med tildekket hår (noe i gaten hijab eller nonne eller deromkring). Jeg tenker altså på det hygieniske aspektet; finnes det egentlig holdepunkter for at dreads ikke er ok? Er det verre bare fordi man ikke får kammet det?

 

Så til andre del av mine funderinger: vil det hindre meg i å få den jobben jeg vil, eller få en jobb i det hele tatt? Jeg er pr dags dato en av de beste (om ikke DEN beste) studenten i mitt kull, og jeg har flere verv ved siden av studiet og har jobberfaring. Tilbakemeldinger fra praksis er godt over forventet, så hadde det ikke vært for at en frisyre skal kunne ødelegge for jobbmulighetene mine, så tror jeg at jeg ville vært ganske langt fremme av nyutdannede i jobbkøen. Har det noe å si hvor i landet man bor? Jeg har tidligere bodd i Bergen og Trondheim, med dreads, og i Bergen opplevde jeg overhodet ingenting negativt. I Trondheim derimot.... Vil det være umulig å få jobb som sykepleier dersom jeg har dreads? Har alder noe å si?

 

Jeg har lest mye rundt om på forum, flere utenlandske, om hva folk mener om dreads, og jeg ønsker tanker fra folk i Norge om dette. Vi kan til tider være et noe sneversynt land, og jeg er forberedt på å bli høvlet ned fordi jeg vil håret mitt noe så vondt. :blink: Det jeg etterspør er altså: vitenskapelig/faglig dokumentasjon/tanker på hygiene-aspektet ved dreads, og i hvilken grad folk tror dreads vil virke inn på en jobbsøkeprosess negativt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt problemer med å ansette deg pga håret. Kan ikke se at det skulle være noe mer problematisk enn en annen med langt hår. Selvfølgelig er jo risikoen der for at enkelte vil tenke at det er uhygienisk, men hvis det kan vaskes like grundig som annet hår, så er det vel ikke det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, hva med de? Unnskyld for at jeg spiller dum, men nå er jeg interessert i å høre dine antagelser om fordommer folk har. Tenker du sånn om pasienter med dreads også?

 

Er det sånn at respekt for medmennesker bare skal gå en vei; fra sykepleier til pasient/bruker? Eller har ikke vi krav på respekt uansett hvordan vi ser ut og hva vi er utdannet som? Skal ikke vi som sykepleiere behandle alle pasienter likt, uavhengig av om det er snakk om en narkoman, kriminell eller pedofil? Tør jeg tenke på hvordan folk med valgt avvikende utseende blir behandlet som pasienter...? På hvilket grunnlag skal evt jeg som sykepleier tilpasse mitt utseende for å tekkes pasienter? Hvilke signaler vil det evt gi; at det er greit å ha fordommer? Jeg bare undres. :)

 

Vennlig hilsen trådstarter

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy