Jump to content
Sykepleiediskusjon

kollega uten autorisasjon?


Guest sykepleieren

Recommended Posts

Guest sykepleieren

Hei. Jeg er en snart 25 år som ble utdannet sykepleier sommeren 2012. Siden da har jeg jobbet i hjemmesykepleien. Da jeg ikke har førerkortet jobber jeg inne i et stort bygg der beboerne bor. Det er mye å gjøre, men trives greit. Ting kunne vært bedre..det blir lagt altfor lite tid til spl ting slik som fylle dosetter, kommunikasjon med lege osv siden det er så mye å gjøre og når jeg må gå en full liste..dette kan værr frustrerende..sier jo ifra til leder men det er mye sykdom, sykemeldinger osv...men det jeg synes er veldig vanskelig er at det er en kollega av meg som allerede jobbet der da jeg startet..denne personen sa han studerte spl i australia og var ferdig til høsten i fjor. Da han kom tilbake fra australia sa han at var ferdig utdannet så d er jo d jeg har trodd hele tiden..men en dag sa han til meg at papirene ikke ble godkjent og at han får betalt som en assistent men at han har en advokat på saken..dette betyr jo at han ikke har autorisasjon? Han gjør jo alt av spl oppgaver slik som dosetter, veneport, blodprøver osv...nå føler jeg veldig på ansvaret..jeg er ganske sikker på at øverste leder og avd leder vet om dette..men d er mangel på sykepleiere..jeg tenker å ta en prat med avd leder..hva skal jeg si??:( hilsen usikker jente..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye man kan gjøre uten autorisasjon vet jeg ikke. Det blir kanskje det samme som hva man kan gjøre som sykepleiestudent? Men uansett synes jeg du skal snakke med din overordnede om dette. Ser man noe som skurrer eller ikke stemmer har vi en plikt over for pasientene å reagere. Kan godt være at du får vite at alt er i orden, og da er det er jo greit. Da kan du ha god samvittighet og vite at alt er som det skal og ikke gå rundt med en gnagende ekkel følelse av at det er noe som ikke stemmer som du burde har reagert på.

Jeg synes du skal si akkurat det du tenker. Noe liknende det du skrev her. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå ser jeg at dette er en gammel post, men svarer likevel. Så vidt jeg har forstått så kan man jobbe som sykepleier, så lenge man har bestått alle eksamener på en godkjent skole. Man kan derimot ikke få lønn som sykepleier før autorisasjonen foreligger. Det vil si at man kan jobbe en del måneder uten formell autorisasjon, og man får da tilbakebetalt det beløpet man skulle ha fått så snart man kan framvise autorisasjonen. Uten at jeg har innsikt i akkurat denne saken, så regner jeg da med at din arbeidsgiver og SAK i utgangspunktet godkjenner utdanning, men at det er andre formelle krav som ikke er i orden for at autorisasjonen bevilges.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for svar. Det jeg mener er at min kollega ikke har fått godkjent fra det landet denne personen har studert sykepleier i. Det er jo ikke sikkert denne personen noen gang kommer til å få det godkjent. Derfor har vel ikke personen autorisasjon, men på min jobb kaller personen seg sykepleier og får gjøre alt av sykepleieting, men får mindre lønn. Er det lovt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det spørs nok litt hva slags sykepleieoppgaver dere har på deres arbeidsplass, men så vidt jeg har forstått er det opp til hver enkelt virksomhetsleder hva de krever av kvalifikasjoner for å utføre "sykepleieoppgaver". I hjemmetjenesten så jeg f.eks. at hjelpepleiere stelte sår som normalt sett sykepleiere ville stelt på sykehjem/sykehus. Samtidig har noen pleieassistenter på noen sykehjem rett til å dele ut medisiner, mens andre sykehjem krever autorisasjon som hjelpepleier/helsefagarbeider eller at man er sykepleierstudent med bestått legemiddelhåndteringseksamen. Har også arbeidet med vernepleiere som i all hovedsak har arbeidet som sykepleiere. Eneste jeg vet nokså sikkert er at det er strengere i forhold til intravenøse prosedyrer, da krever det større medisinsk kompetanse enn vernepleie/pleieass./hjelpepleier/spl. stud osv. (Tar forbehold om feil da jeg ikke akkurat er juridisk kyndig på dette fagfeltet, baserer mine påstander på personlige erfaringer.)

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

Takk for svar. Det jeg mener er at min kollega ikke har fått godkjent fra det landet denne personen har studert sykepleier i. Det er jo ikke sikkert denne personen noen gang kommer til å få det godkjent. Derfor har vel ikke personen autorisasjon, men på min jobb kaller personen seg sykepleier og får gjøre alt av sykepleieting, men får mindre lønn. Er det lovt?

 

Hvis personen ikke har autorisasjon har h*n ikke lovt å kalle seg sykepleier da det er en beskyttet tittel. Passende tittel vil heller være pleieassistent o.l. titler som ikke er beskyttet. Videre er det tillatt for hjelpepleiere å gjøre diverse prosedyrer såfremt de har kompetansen og at avdelingsleder/enhetsleder går god for arbeidstakerens kvalifikasjoner. Du kan lese mer her: https://www.nsf.no/fag/autorisasjon. "Tittelen «Sykepleier» er en beskyttet yrkestittel med hjemmel i helsepersonelloven. Personer uten autorisasjon har ikke adgang til å bruke samme tittel eller tittel som ligner eller kan gi inntrykk av at vedkommende har autorisasjon."

 

Tror det eneste som ikke er lovt å gjøre av hjelpepleiere er intravenøse prosedyrer (sette pvk, stelle pvk og CVK). Blodtransfusjoner er kun forbeholdt lege og sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy