Jump to content
Sykepleiediskusjon

I.m og s.c injeksjon


Gulemie

Recommended Posts

Hei ?

Gruppa mi i klassen diskuterer et tema nå ang. det å fylle nålen med injeksjonsvæske før man setter injeksjon. Vi har fått streng beskjed fra lærer om at nålen skal ikke fylles opp med væske før vi setter den. Både den s.c og den i.m nålen skal være tom før man setter. Dette pga at om man fyller en i.m nål med væske kan noe av medikamentet sive subcutant i fettvevet når man fører nålen inn i muskelen, og dette kan gi alvorlig konsekvenser. Men i praksis ser vi at det blir gjort veldig forskjellig og flesteparten fyller nålen med væske, og de sier de gjør det for å unngå i innsette luft!

Så hva tenker dere og hva har dere lært? I pps står det ingenting om å verken fylle nålen eller la vær!

Takk for svar, venter i spenning ?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje lært at en skal fylle nåla, har aldri hørt at det blir gjort. Tenker at spissen rommer såpass lite luft at det er ubetydelig.. lærte i allefall i sjukehus praksis at det skal vesentlig mykje luft i et slangesett for at det skal ha betydning. Vil tru at det samme gjeld for i.m og s.c vev.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke er sikker på hva som er riktig her, men selv fyller jeg nåla med luft...

Jeg gjør det fordi da er jeg sikker på at nøyaktig mengde blir sprøytet inn. Hvis det er luft i nålen, blir en del av medikamentet brukt til å fylle sprøyten, og dette blir liggende igjen i nålen etter at injeksjonen er gjort. Kan ha en del å si om det er små mengder på under 1 ml for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

I følge pps, står det ingenting om verken eller. Men flere studenter sier at lærer har gitt streng beskjed om at nåla skal være tom. I dag sjekket jeg på "sykepleiehåndboken" som ligger inne på kommunens personalportal, og der står det noe helt annet, nettopp at vi skal fylle nålen med medikamentvæske, det er til og med en videolink der som viser at de fyller opp nålen. Rart at høgskolen og sykepleiehåndboken har to vidt forskjellige praksis på dette da?

 

sitat fra sykepleiehåndboken i fredrikstad kommune (frekit): "Luft i sprøyte og kanyle: Sørg for at sprøyten og kanylen ikke inneholder luft, men er fylt opp med medikamentvæske før injeksjonen settes. Luftbobler som sitter fast på sprøytens stempel må imidlertid ikke fjernes"

 

http://www.shb.no/index.php?action=showtopic&topic=ed6969e559df79e0c488&version=2

Link to comment
Share on other sites

Dette var i grunnen litt interessant. Det har jeg aldri tenkt på en gang.

Det er jo ikke mye luft man setter om så nålen er fylt med luft da tenker jeg. Jeg lærte fra en lege i praksis på kirurgisk at selv de settene med de laaaange kablene man bruker til antibiotika i.v. osv, som man ALLTID må huske å fylle med væske før man kobler til pas. - at om man i veeeerste fall skulle glemme det en gang i livet, så var det fortsatt for lite luft til at en pasient kunne få noe illebefinnende av dette.

Imidlertid synes jeg dette med å fylle nåler, og butterflies osv alltid er en evig diskusjon.
På kreftavd. jeg jobbet tok vi alltid biiiittelitt ekstra morfin når vi trakk opp og skulle gi via sub-cu-nål.
På sykehjemmet skulle vi alltid skylle med litt saltvann etter hver gang for også å få inn det siste av medisinen som da ligger i slangen.

Og det gikk evige runder alle steder, fordi folk hadde lært forskjellig. Noen praktiserte forskjellig - og da blir jo også resultatet nokså ulikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mange ferdigopptrukne sprøyter har vel luft i seg fra før, f.eks. fragmin/klexane og jeg har alltid lært at det er meningen at det skal gå noe luft i subcutane injeksjoner og at man dermed ikke skal forsøke å fjerne luften fra sprøyten. Kan ikke forstå at det skulle være noe annerledes ved IM injeksjoner. Da har i så fall alltid gjort feil, men jeg kan likevel ikke se for meg at 0,2 (?) ml luft kan ha noen betdyning for en muskel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy