Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleiestudiet?


Guest Ingrid

Recommended Posts

Heihei!

 

Jeg studerer økonomi og administrasjon nå, holder på med første året. Før jeg begynte å studere var jeg veldig usikker på hva jeg ville og var nok derfor jeg gikk for økonomi.

For ca noen år tilbake var jeg helt sikker på at det var sykepleien jeg ville studere, men siste halvår før jeg måtte bestemme meg så ble jeg så usikker. Dette var fordi jeg leste så mye negativt på nettet og ble bare veldig usikker.

Nå begynner jeg å angre på at jeg valgte økonomi, og vil heller ta sykepleien.

Noen sykepleiere der ute som kan fortelle om hvordan studiet er? og kanskje har noe positivit å si rundt det å være sykepleier?

evt hvilke skoler som er bra? Bor nå i Molde, men hørt at sykepleien her er mye vanskeligere enn andre steder.

Tenkte veldig mye på å bli jordmor før, noen her som kan fortelle noe om dette yrket? :)

Håper på positive svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei hei ? jeg går første året på lovisenberg og er så langt kjempefornøyd med studiet og skolen. Vi har hatt mange interrsante temaer og forelesninger. Jeg syns også det er fint med en blanding mellom samfunnsfag og realfag, teori og praksis ? stortrives med studiet og anbefaler det virkelig ?

Link to comment
Share on other sites

Hei hei ? jeg går første året på lovisenberg og er så langt kjempefornøyd med studiet og skolen. Vi har hatt mange interrsante temaer og forelesninger. Jeg syns også det er fint med en blanding mellom samfunnsfag og realfag, teori og praksis ? stortrives med studiet og anbefaler det virkelig ?

 

Takk for svar! :) Er det første halvåret tøft? Er det slik at man må bruke mesteparten av tiden på å lese?

Tror nok jeg kommer til å satse på det til neste år!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns egentlig det første semesteret har gått greit ? det er jo mye teori man skal gjennom så det krever jo at man leser jevnt, men jeg har også hatt tid til å være sosial og å slappe av i tillegg ? siden det er så interresant har arbeidsmengden gått fint ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan kikke på sykepleieforelesninger på en side som heter sykepleiepluss.no, og se om det faglige virker spennende!

Den siden er visstnok helt gratis ut året.

 

Tusen takk! :) skal sjekke den siden!

Link to comment
Share on other sites

Guest student1

Første året er helt greit. Litt hektisk til tider (korte frister), men spennende hvis man interesserer seg for naturvitenskap (anatomi).

 

Andre året er veldig utfordrende. Her er det mye pensum presset inn på alt for kort tid. Det er lange praksisperioder som er krevende, som egentlig gjør at lesingen til eksamenene som kommer på rappen blir for liten. MEN! Det er det mest spennende året grunnet sykehuspraksisen.

 

Tredje året er mer avslappende. Det er litt mer enn første året, men ikke så mye som på andre året.

 

Dette er ved UiT.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei!
Jeg studerer ved Universitetet i Nordland. Vil egentlig si første året er værst. Det er da det er mest sammenhengende teori, helt til man i i slutten av andre semester får "slippe fri" og begynne i sin første praksis. Andre året starter også med en praksis, før det igjen er tilbake til skolebenken. Da er det ikke så tett med eksamener som på første året. Og på slutten av 2. året (4. semester) får man igjen starte i praksis, som man blir i ut 5. semester. Og i siste semester (6) er det litt skole, før man begynner på bacheloren, pluss en siste praksis før man er ferdig utdannet. :)

Her er det ingen eksamener underveis i noen av praksisene, men noen oppgaver som skal leveres inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner flere av skolene i Midt-Norge og kan ikke se at Molde mer krevende enn de andre utdanningene. Fagplan og rammevilkår er de samme. Har hørt noen si noe negativt om at det er mange eksamener i Molde, men det kan du vinkle slik at det kanskje er bedre med mange små eksamener (2-7,5 st poeng) enn å ha en stor (30 st p) for å oppsummere et halvt års pensum. Gikk på HIST og synes dette var en bra utdanning. Ålesund er også bra. Litt smårusk er det ved de fleste skoler i forhold til litt rot i timeplan mv. Førsteåret av utdaningen er relativt greit, men 2. år kan være tøft. Stort og krevende pensum, men du verden så spennende også! Anbefaler som Christinaa å gå inn på sykepleiepluss. Denne siden gir et oversiktlig bilde på deler av pensum slik at du vet hva du kan ha i vente.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy