Jump to content
Sykepleiediskusjon

gi pas en klem


Guest sykepleier

Recommended Posts

Guest sykepleier

Hei!

 

Jeg er en kvinnelig sykepleier i midten av 20 årene som jobber i hjemmesykepleien (er inne og går i et stort bygg der alle har leiligheter). Jeg reflekterer ofte etter jobb, og jeg tok juleferie i går og jeg reflekterer fortsatt og tenker at det hjelper å få det ned her og forhåpentlugvis klare å legge bort disse tankene.

 

Det jeg vil ta opp er det å gi klem til pas i hjemmesykepleien.

 

Jeg kan gi flere eksempler:

 

Det er en dement dame som har mistet en del av språket men smiler bestandig. De morgenen jeg skal hilse på henne strarter denne pasiwntens dag med en god-klem. Da smiler hun stort og d gir meg en god følelse da det ikke alltid er lett å kommunisere med pas som nesten ikke har språk og er dement..

 

Andre eksempler er f. Eks at jeg noen ganger gir klem til en dame som noen ganger er nedstemt og ikke har det så bra så virker det som hun sett pris på at jeg noen ganger gir en klem før jeg går..dette gjør jeg de ganger jeg ikke har så god tid å prate med denne pas..

 

Siste eksemplet er i går da jeg hadde siste vakt før jeg dro til hjembyen min..jeg ga juleklem til flere pas som jeg var hos denne dagen som jeg kjenner godt slik at jeg fikk sagt god jul..dette virket det som de satt pris på..men så skulle jeg si god jul til en pas som er i 50 årene og som selv har vært sykepleier som er kronisk syk og som jeg har fulgt en del opp med en del prosedyrer den siste tiden men som kun har bodd der i noen måneder og da tenkte jeg at jeg skulle si god jul til henne også..og da rekte jeg først frem hånden og så ble det til en klem som heg tok initiativ til..dette føltes litt mer "rart" i ettertid enn når jeg gir klem til de eldre..hvorfor det?

 

Tenk hvis hun følte det samme? Var det dumt av meg å gi henne klem? Akkurat denne situasjonen plager meg litt i dag da jeg er en veldig reflekterende person..

 

Håper på svar:)

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger er det naturlig å gi en pasient en klem, andre ganger er det ikke det. Føles det riktig - gi en klem! Hvis det føles kleint i etterkant, beklag til pasienten eller snakk med h*n slik at du får renset luften. Ikke alle er klemmere. Noen pasienter foretrekker å kun forholde seg til sykepleierne profesjonelt og unngår å bli for privat. I hjemmesykepleien blir man ofte svært godt kjent med brukerne siden man møter de over tid. De fleste liker å få en god klem av noen man setter pris på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke en klemmer selv, så for meg blir det uansett unaturlig å ta initiativ til det. Men har blitt flere der pasienten selv har tatt initiativ. F.eks ved utreise fra sykehus og pasienten takker for oppholdet og god pleie, eller i hjemmesykepleien der pasienten vet bursdagen min så jeg har fått bursdagsklem :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy