Jump to content
Sykepleiediskusjon

Avrundingsregler


Guest mina

Recommended Posts

Hei! Jeg har en test i medikamentregning i januar og er veldig usikker i forhold til avrundingsregler. Da tenker jeg på hvor mange desimaler man kan ha osv.

 

Fant dette på helsekompetanse.no


  • Tall mindre enn 1 oppgis med 3 desimaler
  • Tall mellom 1 og 10 oppgis med 2 desimaler
  • Tall mellom 10 og 100 oppgis med 1 desimal
  • Tall større enn 100 oppgis med 0 desimaler

Jeg tror ikke disse reglene stemmer med de på skolen. Er det noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet kommer du nok sjelden til å komme bort i. Som regel regnes det i mg, ml, g, ml/t, mg/ml osv . Det er ikke tallet i seg selv men hva tallet representerer som vil være det viktige. Du skal nok aldri sette en dose på 4,2362 mg. Men dersom du skal det og det er viktig at det blir nøyaktig, så snakk med andre og det bør muligens gjøres om til mikrogram, altså 4236,2 mcg. Dersom man skal gi 1,249 gram, så gjør om til 1249mg og vips ingen desimaler. Men legemidler er alltid logisk laget dosemessig, og som sagt problemet er så å si ikke eksisterende.

 

Får du et svar på eksamen der du får mange desimaler tror jeg en ekstra kikk på oppgaven er lurt. Men siden du spør, så tenk deg at du skal gi 250ml glukose over 6 timer.og skal stille inn hastigheten på pumpe. Da får du 250 ml delt på 6 som er 41,6666666667ml per time. Da kan trygt bruke en desimal og få 41,7ml/t( i dette tilfellet også runde til 42ml/time i den virkelige verden, men da blir vel sensor sur). Avviket har ingen klinisk betydning. Men de fleste inf. pumper kan også stilles inn på tid slik at det blir nøyatig. Altså du taster inn mengde og tid. Starter.

Link to comment
Share on other sites

Vel, problemet kan oppstå ved kabiven-doseringer, hvor jeg ofte ender opp med mange desimaler.

F.eks: Kabiven 1440 kcal i 1540 ml, dosering på 986 kcal.

Styrken på kabiven blir da omtrent 0,938 kcal/ml, og mengden pasienten skal ha blir 1051,17271ml, som igjen blir en hastighet på 87,597 ml/t fordelt på 12 timer, så omtrent 88 ml/t. Men som du sier Espen, i praksis henger vi oss ikke veldig opp i desimalnøyaktighet, så vet faktisk ikke helt hvordan regelene er. (forbehold om feil i mattestykket forresten, husker ikke akkurat hvordan styrken/dosen er på kabiven i farten.)

 

Edit: Gjorde regnestykket baklengs for å se, og kom frem til at pasienten ender opp med å få 990,528 kcal totalt, som jeg jo må regne med er et akseptabelt avvik!

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Her skal rundes til nærmeste tall uten desimaler. Iallefall til voksne. Lav starthastighet, øk etterhvert i samråd med KEF og doktor. Ta hensyn til hjerte-, nyre- og leversvikt. Noen absolutte regler for tall uten forbindelse til et preparat kan jeg ikke se for meg. Dette fikser du, min venn!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy