Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier med ADHD


Light

Recommended Posts

Lurer egentlig på om man kan bli sykepleier når man har ADHD og bruker medisiner for dette?

Da medisinene er A-prep amfetaminlignende preparater. Dosene er jo langt fra farlige vanlige doser amfetamin.

En sykepleier med ADHD og uten medisin kunne jo vært brutalt.

 

Er det noen lover rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på om man kan bli sykepleier når man har ADHD og bruker medisiner for dette?

Da medisinene er A-prep amfetaminlignende preparater. Dosene er jo langt fra farlige vanlige doser amfetamin.

En sykepleier med ADHD og uten medisin kunne jo vært brutalt.

 

Er det noen lover rundt dette?

 

Hvorfor kan en spl med ADHD være brutal?

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på om man kan bli sykepleier når man har ADHD og bruker medisiner for dette?

Da medisinene er A-prep amfetaminlignende preparater. Dosene er jo langt fra farlige vanlige doser amfetamin.

En sykepleier med ADHD og uten medisin kunne jo vært brutalt.

 

Er det noen lover rundt dette?

 

Det er vel ingen diagnoser som ikke er forenlig med det å bli sykepleier. Men man må selvfølgelig ha god nok helse til å kunne ta seg av pasientene. Jeg kan heller ikke se at det skulle vært et problem om en med ADHD bruker medisin.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan en spl med ADHD være brutal?

 

Fordi en med ADHD kan bli hyperaktiv og gjøre impulse ting, rekker ikke tenke over hva en gjør før etterpå etc.

Derfor er det bedre med en riktig medisinert spl, enn en uten medisin tenker jeg.

Men folk kjenner jo seg selv best, de fleste greier å fungere, men det er jo noen som ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fordi en med ADHD kan bli hyperaktiv og gjøre impulse ting, rekker ikke tenke over hva en gjør før etterpå etc.

Derfor er det bedre med en riktig medisinert spl, enn en uten medisin tenker jeg.

Men folk kjenner jo seg selv best, de fleste greier å fungere, men det er jo noen som ikke gjør det.

 

 

 

Mennesker med ADHD kan være like forskjellige som andre mennesker. Jeg har en sønn på 21 år som har ADHD og ikke bruker medisiner, rett og slett fordi de ikke hadde noen god effekt på ham. Og han er verken brutal eller aggressiv, men har god kontroll på sin egen oppførsel særlig i jobbsammenheng.Han er kanskje mer kontrollert enn mange med ADHD som bruker medisiner, og opphengt i riktige prosedyrer. (ikke pga manglende medisin, men pga personlighet og livets utfordringer). Nå er ikke han i helsevesenet da.

 

Knut Hallvard Bronder er en kjent sykepleier med ADHD og lurer du personlig på utfordringer med yrket kan han sikkert kontaktes :

http://www.nasjkomp.no/index.asp?id=26058

 

 

Når det gjelder medisiner så er det en lov som sier at man har plikt til å informere arbeidsgiver når man går på medisiner som kan misbrukes.

Helsepersonelloven § 8 : http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-002.html

Jeg må i perioder bruke Paralgin Forte for ryggplager og da informerer jeg leder om at jeg bruker de medisinene. Aldri vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy