Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilken sykepleierutdanning er best i Bergen?


Guest Sara

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurdere å søke på sykepleier i Bergen, men vet ikke hvilken skole jeg skal velge. Har lest at mange anbefaler Betanien og Haraldsplass, og at det er flere som er misfornøyde med HiB. Men siden HiB har fått et nybygg og kanskje bedre utstyr lurer jeg på om folk fortsatt mener at de diakone høgskolene er best. Er jo litt dyrere med Betanien og Haraldsplass. Er det bedre sosialt miljø på de diakone eller HiB?

 

Og et lite ekstraspørmål; trenger man billappen når man skal ha praksis i hjemmesykepleien?

 

Håper noen kan svare, all informasjon er bra :-)

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

Eg er snart ferdig med utdanninga mi på hib, og er stort sett fornøgd med det. Nivået på utdanninga er høg, og det er stort sett flinke foreleserar. (Spesiellt i sjukdomslære!) Eg har fleire vennar som har gått/går på Haraldsplass, og dei også er fornøgde! Eg trur at alle tre skulane er gode på sin måte, og har fokus på litt forskjellige ting. Mi oppfatning frå dei som går på HDH er at miljøet er veldig bra der..Eg er ikkje kjempe imponert av miljøet på hib, men det kjem veldig an på kva du gjer det til sjølv :)

I heimesplpraksis er det ikkje krav om å ha lappen, men det kan vere en fordel på enkelte praksisplassar.

Alt i alt kan eg i allefall anbefale hib. Første året var ganske tungt og sosialt krevande, men 2. og 3. året har vore supert! Lykke til med valget, og berre ta kontakt om du lurer på noke :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er vanskelig å si hvilken som er best da vi bare får testet en skole hver;) Men jeg er veldig fornøyd med HiB! Var litt skeptisk da jeg søkte, siden det er så store kull, men vi ble fra start delt inn i studiegrupper på 12-15 studenter, og du følger de samme medstudentene nesten hele veien. Så du vil bli veldig godt kjent med dem i gruppen din, deretter med nye medstudenter i hver praksisperiode. Ellers blir det litt opp til deg hvor mye innsats du legger i det sosiale. Jeg selv er fra Bergen, med en stor vennekrets, så jeg har ikke hatt det samme behovet for å bygge et stort nettverk. Men ser de andre studentene har vært mye flinkere:)

Skolen er superfin, og øvelsesposten er helt rå! Litt vemodig for oss som går sisteåret nå, da vi bare fikk slitt utstyr å jobbe med de første to årene. Siste året har vi veldig lite øvelsespost.

På lærersiden har vi mange flinke forelesere og veiledere, og selvsagt en del som absolutt burde jobbet med andre ting. Vårt kull tror jeg har hatt et stort fokus på evalueringer, og jeg vet flere har klart å kvitte seg med veiledere som var dårlige. Det er særlig to forelesere, mener jeg, som skiller seg ut negativt, og disse jobbes det med å "bli kvitt" på en eller annen måte.

Skulle jeg selv måttet gå på en annen skole, tror jeg valget hadde falt på Betanien. Men for min del var nok høgskolen det rette valget, da det er deilig å kunne være litt anonym til tider. Jeg er også veldig fornøyd med alle praksisplassene jeg har vært på, og har kun blitt møtt av vennlige og flinke sykepleiere. Har også vært så heldig og hatt flere mannlige kontaktsykepleiere, og syns det er kjekt å få lære ting fra deres perspektiv.

Bare spør om du lurer på noe konkret. Og lykke til med studiene, 3 år flyr av gårde! Føler det var i går jeg satt her og spurte om hvilke bøker jeg skulle kjøpe for å forberede meg til studiet;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si hvilken som er best da vi bare får testet en skole hver;) Men jeg er veldig fornøyd med HiB! Var litt skeptisk da jeg søkte, siden det er så store kull, men vi ble fra start delt inn i studiegrupper på 12-15 studenter, og du følger de samme medstudentene nesten hele veien. Så du vil bli veldig godt kjent med dem i gruppen din, deretter med nye medstudenter i hver praksisperiode. Ellers blir det litt opp til deg hvor mye innsats du legger i det sosiale. Jeg selv er fra Bergen, med en stor vennekrets, så jeg har ikke hatt det samme behovet for å bygge et stort nettverk. Men ser de andre studentene har vært mye flinkere:)

 

Skolen er superfin, og øvelsesposten er helt rå! Litt vemodig for oss som går sisteåret nå, da vi bare fikk slitt utstyr å jobbe med de første to årene. Siste året har vi veldig lite øvelsespost.

 

På lærersiden har vi mange flinke forelesere og veiledere, og selvsagt en del som absolutt burde jobbet med andre ting. Vårt kull tror jeg har hatt et stort fokus på evalueringer, og jeg vet flere har klart å kvitte seg med veiledere som var dårlige. Det er særlig to forelesere, mener jeg, som skiller seg ut negativt, og disse jobbes det med å "bli kvitt" på en eller annen måte.

 

Skulle jeg selv måttet gå på en annen skole, tror jeg valget hadde falt på Betanien. Men for min del var nok høgskolen det rette valget, da det er deilig å kunne være litt anonym til tider. Jeg er også veldig fornøyd med alle praksisplassene jeg har vært på, og har kun blitt møtt av vennlige og flinke sykepleiere. Har også vært så heldig og hatt flere mannlige kontaktsykepleiere, og syns det er kjekt å få lære ting fra deres perspektiv.

 

Bare spør om du lurer på noe konkret. Og lykke til med studiene, 3 år flyr av gårde! Føler det var i går jeg satt her og spurte om hvilke bøker jeg skulle kjøpe for å forberede meg til studiet;)

Takk for bra innspill. Fikk svar på noe jeg lurte på hvertfall. Men siden du var inne på det så vidt, hvor mange bøker og hvilke skal man ha 1. året? kanskje jeg kan begynne å se på det. Og er det forskjellig på de tre skolene i Bergen? :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra innspill. Fikk svar på noe jeg lurte på hvertfall. Men siden du var inne på det så vidt, hvor mange bøker og hvilke skal man ha 1. året? kanskje jeg kan begynne å se på det. Og er det forskjellig på de tre skolene i Bergen? :D

Jeg vet ikke hvordan det er på de andre skolene, men på Hib anbefaler lærerne veldig mange bøker som du aldri får bruk for. Den eneste som er vits å kjøpe før studiestart er "Menneskekroppen". Deretter når du begynner er det greit å ha sykepleieboken 1,2 og 3 (dekker alle studieårene), geriatri, og sykdomslæreboken. Resten er det bare å låne på biblioteket=) Men ja, menneskekroppen er det bare til å pugge så tidlig som mulig;)

 

Studiet har veldig fokus på sykepleie og alt som hører med der, men dessverre for lite fokus på at anatomi og fysiologi skal være obligatorisk. Ingen dør av at du rer opp en seng feil, eller om du ikke er verdensmester i fotvask/hårvask - slikt lærer en underveis i praksis også. Men anatomi og fysiologi - pugg, pugg, pugg! Det er livsviktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Flowerpower

Hvilke skole søkte du TS? Jeg skal også begynne til høsten. Eller håper jeg kommer inn. Søker med ordinær kvote og da er snittet helt opp i 4,9 i fjor og sikkert høyere i år :-(

 

Hva er snittet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy