Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan dere ta en titt?


Guest Studenten

Recommended Posts

Guest Studenten

Holder på med disse problemstillingene/tema til bachelor. Hva syns dere om disse problemstillingene:

 

Hvordan kan sykepleier lindre angst og uro hos kreftpasienter ved livets slutt?

 

Skal jeg heller skrive "i den palliative fase?" Og jeg har tenkt å skrive om sykehjem, bør jeg ha med det i problemstillingen? Da blir setningen så himla lang syns jeg.

 

Så har jeg en som er i den samma gata, men jeg var usikker på om denne kunne bli diffus? :

 

Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til at kreftpasienter opplever trygghet i den palliative fasen på sykehjem?

 

 

Så den siste som jeg er veeeeldig usikker på, blant annet om jeg finner nok stoff om dette(?):

Hvordan kan sykepleier gjennom kommunikasjon bidra til at kreftpasienten opplever trygghet ved livets slutt?

 

 

Jeg setter veldig pris på tilbakemeldinger, råd eller tips!! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan sykepleier lindre angst og uro hos kreftpasienter ved livets slutt?

 

 

Jeg synes denne var fin. Det eneste jeg ville forandret på, var at jeg ikke ville skrevet kreftpasienter, men "...hos pasienter med kreft...". Det er fordi jeg ble veldig innprentet på sykepleien, at vi ikke skulle sette pasientene i slike kategoriserte "båser".

 

Om du vil skrive "ved livets slutt" eller "i den palliative fase" kommer an på hvordan du vil definere oppgaven. Den palliative fasen kan vare i flere år, i motsetning til "ved livets slutt" som jeg tenker er når pasienter er terminal.

 

Det at du vil skrive om pasienter på sykehjem synes jeg passer fint å skrive i det kapittelet du skriver om avgrensinger i oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Enig med misty her angående bruken av "palliasjon" vs "ved livets slutt". Den palliative fasen kan som misty sier dreie seg om måneder og år, mens man i "terminalfasen" snakker om timer, kanskje dager. Jeg synes du bør fokusere på terminalfasen, ellers blir fort temaet ditt for stort. Anbefaler at du leser litt i Liverpool Care Pathway, som er en tiltaksplan for den døende pasienten som anvendes på over 200 institusjoner i Norge. http://www.helse-bergen.no/no/omoss/avdelinger/klb/Documents/LCP/Andre_sykehus_LiverpoolCarePathway_undervisningsutgave.pdf

 

I min bacheloroppgave som omhandlet terminalpleie valgte jeg å fokusere på bruken av LCP og hvorvidt den fungerer som et instrument for å sikre god smertelindring. En måte å vinkle LCP inn i problemstillingen kan f.eks. være "Hvordan kan bruk av LCP bidra til å lindre angst hos døende pasienter med kreft?", alternativt: "Hvordan kan LCP bidra til å sikre adekvat lindring av angst hos pasienter med kreft i terminalfasen?". Om du ikke velger å ha det i problemstilling så burde nok LCP spille en betydelig rolle i oppgaven. LCP benyttes vel på de aller fleste sykehjem, i hvert fall i helse sør øst!

 

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy