Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattevakt på sykehjem


Guest AB

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på hvordan det er å jobbe natt på sykehjem. Lurer ikke på sykepleieoppgaver, da jeg i såfall blir ansatt som spl.stud/assistent.

Hvilke arbeidsoppgaver har dere?

Er det av og til litt "dødtid"? Og hva gjør dere i såfall da?

Hvordan går det med søvnen?

Hvor mange vakter jobber du på rad? Og hvor mange dager fri?

Hva er nattillegget?

 

Jeg jobber dag/kveld på sykehjem fra før, så jeg har en del erfaring innen sykehjem.

Link to comment
Share on other sites

Nå varierer det nok veldig fra sted til sted, men husker da jeg jobbet nattevakter i studietiden så kunne det ofte være ganske rolige netter. En typisk nattevakt kunne være at enkelte pasienter skulle snus til spesifikke tider, eller at man måtte måle blodsukker/blodtrykk, mens noen kanskje skal ha medisiner til sene tider (gjerne kl. 24-06). Noen må kanskje på toalettet i løpet av natten, og noen kan være døende og ha behov for hyppige tilsyn (kanskje primært en sykepleieoppgave). Noen ringer på og trenger smertestillende, beroligende etc. Mens noen ganger er det kanskje noen som faller! Har som regel opplevd dødtid fra 01-05, og da kan man lese en bok/blad, se film eller serier. Anbefaler å ha med en laptop med noen tv serier eller filmer!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det varierer sikkert fra sted til sted. Men også på hver plass vil det variere.
I perioder er det rolig, og andre perioder veldig urolig på natt.
Jeg jobber som assistent ved 2 forskjellige sykehjem og går mest nattevakter.

Arbeidsoppgavene er i korte trekk: legge pasienter som sitter oppe når vi kommer, gå faste runder å se inn til alle (kl. 23, 02 og 06 - noen har hyppigere tilsyn).
Ellers er det å hjelpe de som måtte trenge det (dobesøk f.eks), ta klokker og stelle pasienter som er våken på morgenen.
Spl. oppgaver er utdeling av medisin.
I tillegg har vi endel andre oppgaver som varierer litt alt etter hvilken ukedag det er.
Det kan være å rense kaffekanner, vaske vaktrom, sette på plass varer på lageret, koke egg, smøre brødskiver (Dette er når det er tid, dersom det er travelt blir disse ekstraoppgavene sløyfet).

Noen netter er det veldig stille og man har kun rundene og småpusket nevnt over. Andre netter kan det gå i ETT og man sitter nesten ikke i det hele tatt.
Når det er rolig ser vi på tv, leser osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy