Jump to content
Sykepleiediskusjon

hektisk senvakt..


Guest sykepleieren

Recommended Posts

Guest sykepleieren

Hei!

Trenger å få luftet mine tanker etter senvakta i går...men dette blir et lang innlegg...

 

Jeg er sykepleier i midten av 20 årene som jobber i hjemmesykepleiern inne i ett bygg der det er omsorgsboliger med brukere. De fleste trenger en del hjelp fra oss. Inne i bygget har 2 av utesonene kontor, men de er ute å kjører til sine brukere.

 

De dagene de ikke har sykepleier om kvelden og vi har sykepleier på vår sone har vi bakvakt for deres soner og de for oss når vi ikke har.

 

I går da jeg kom på visste jeg at jeg skulle ha bakvakt for utesonene i tillegg til den lista jeg skulle gå for min sone..det første jeg får beskjed om når jeg kommer på er at en av deres pas som har langkommen kreft har blitt dårlig og jeg må kjøre ut (ta taxi siden jeg ikke har lappen) 2 ganger i løpet av vakta og sette nål under huden og gi smertelindring.

 

Jeg måtte få rapport fra kreftsykepleier og sette meg ned og regne hvor mye jeg skal trekke opp og friske opp litt da jeg ikke ofte setter morfin og slikt...i tillegg skulle jeg følge min egen liste som er litt krevende..fikk litt hjelp fra de andre på avd min men de hadde også mye å gjøre...så jeg følte jeg hang litt etter...

 

Selv om jeg var stresset klarte jeg å finne roen da jeg ankom den kreftsyke pas. Det var en pas jeg aldri har hilst på før. Pas fikk kreft for noen år siden og den har spredd seg til lever (har leversvikt), knokler og ben. Pas lå i seng og var klar men trøtt og hadde ubehag litt smerter over magen (væskefylt). Familien var sammen med pas..

 

Jeg skulle sette nål subcutant under huden. Prøvde først på låret men den sklei fort ut igjen så da tok jeg en ny og satt den i armen og der satt den bra. Så

gav jeg lindrende medisin og det gikk fint og pas fikk god effekt.

 

Men...etter jeg var ferdig å sette medisin skulle jeg legge den gamle kanyla i gul boks og det fant jeg ikke..så jeg klarte å få et lite stikk på fingern som resulterte i en liten bloddråpe...jeg vasket fingern..og fant til slutt en boks der kanylen skulle legges i (de bruker en rosinboks for å ha brukte kanyler i)...ingen av dem så at jeg stakk meg...

 

Men jeg gjorde ingenting med dette i går kveld da jeg hadde så mye å gjøre videre..og gikk 45 min overtid til og med..

 

Men jeg stakk meg for ett år siden også og fikk oppfølging med blodprøver og hepatittvaksine dose 1, 2 og 3 og skal få siste dose om 1 mnd..

 

I dag var det også en del å gjøre på jobb..så fikk aldri snakka med avd.ledern på min avd. om vakta i går da hun var på møte hele dagen i dag...

 

Før jeg dro hjem fra jobb i dag sendte jeg en mail til hun som har fulgt meg opp forrige gang jeg stakk meg... og da skrev jeg at jeg stakk meg i går og om hun skal sende ny rekvisisjon i posten..dette får jeg nok ikke svar på før på mandag...

 

Nå har jeg frihelg og tenker en del på vakta i går..jeg var egentlig fornøyd med hvordan jeg håndterte situasjon med kreftpas...men jeg er så irritert over at jeg stakk meg..føler meg som en dårlig og klumsete spl...

 

Har dere noen erfaringer med stikkskade i hjemmesykepleien? Hva tenker dere?

 

Nå har det jo gått over ett døgn..så da har det vel ingen ting å si om jeg tar oppfølgingsprøver mandag? Og som hun spl som har fulgt meg opp tidligere sa etter den 3 dosen var jeg å regne som vaksinert mot hepatitt b men at man må ta den 1 års dosen som jeg uansett skal ta i mars..

 

Hadde dere vært nervøse hvis dere var meg?

Håper på svar :) hilse meg.

Link to comment
Share on other sites

Så kjedelig at du stakk deg, men slikt er fort gjort. Du skal ikke føle deg som en klumste sykepleier av den grunn. Dette kan skje den beste.

Jeg ville ikke engstet meg for dette, skal veldig mye til at du er blitt smittet på alle måter. For pasienten hadde vel trolig ingen smittsomme sykdommer, og du er nesten fulllvaksinert mot hepatitt. Men du må selvfølgelig følges opp slik man skal etter stikkskader.Håper du klarer å slappe av i helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig fort gjort å stikke seg, men stort sett når man jobber med pasienter i helsevesenet har man gode muligheter til å vite om dem har smittsomme sykdommer. Med subcutane nåler er det dessuten liten sjanse for smitte. Fokuser heller på den gode jobben du gjorde den kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy