Jump to content
Sykepleiediskusjon

hektisk senvakt..


Guest sykepleieren

Recommended Posts

Guest sykepleieren

Hei!

Trenger å få luftet mine tanker etter senvakta i går...men dette blir et lang innlegg...

 

Jeg er sykepleier i midten av 20 årene som jobber i hjemmesykepleiern inne i ett bygg der det er omsorgsboliger med brukere. De fleste trenger en del hjelp fra oss. Inne i bygget har 2 av utesonene kontor, men de er ute å kjører til sine brukere.

 

De dagene de ikke har sykepleier om kvelden og vi har sykepleier på vår sone har vi bakvakt for deres soner og de for oss når vi ikke har.

 

I går da jeg kom på visste jeg at jeg skulle ha bakvakt for utesonene i tillegg til den lista jeg skulle gå for min sone..det første jeg får beskjed om når jeg kommer på er at en av deres pas som har langkommen kreft har blitt dårlig og jeg må kjøre ut (ta taxi siden jeg ikke har lappen) 2 ganger i løpet av vakta og sette nål under huden og gi smertelindring.

 

Jeg måtte få rapport fra kreftsykepleier og sette meg ned og regne hvor mye jeg skal trekke opp og friske opp litt da jeg ikke ofte setter morfin og slikt...i tillegg skulle jeg følge min egen liste som er litt krevende..fikk litt hjelp fra de andre på avd min men de hadde også mye å gjøre...så jeg følte jeg hang litt etter...

 

Selv om jeg var stresset klarte jeg å finne roen da jeg ankom den kreftsyke pas. Det var en pas jeg aldri har hilst på før. Pas fikk kreft for noen år siden og den har spredd seg til lever (har leversvikt), knokler og ben. Pas lå i seng og var klar men trøtt og hadde ubehag litt smerter over magen (væskefylt). Familien var sammen med pas..

 

Jeg skulle sette nål subcutant under huden. Prøvde først på låret men den sklei fort ut igjen så da tok jeg en ny og satt den i armen og der satt den bra. Så

gav jeg lindrende medisin og det gikk fint og pas fikk god effekt.