Jump to content
Sykepleiediskusjon

U-stix


Guest Sykepleier hjemmesykepleie

Recommended Posts

Guest Sykepleier hjemmesykepleie

Hei!

Noen som vet om en pasient kan ha urinveisinfeksjon uten at det er utslag på leukocytter og nitritt? En pas. som har insulinbehandlet diabetes med veldig svingende blodsukker, hadde en u-stix som viste noe utslag på proteiner, blod og mye glukose . Hun hadde ingen symptomer på uvi som vi kunne observere, ifølge pårørende var hun også helt som vanlig. Hun hadde hatt noen veldig høye blodsukkermålinger de siste dagene, opp mot 30, men det hadde også vært nede i 5. En annen gang hun hadde mye høyt blodsukker, hadde hun uvi, men da hadde hun også symptomer på dette. Jeg og en annen sykepleier sa til hun som hadde tatt stixen at det ikke hørtes ut som uvi, men at hun nok burde kontakte lege og høre i forhold til glukosenivået og proteinen i urinen, da protein jo kan være tegn på nyreskade etter mange år med diabetes. Da en hjelpepleier hørte resultatet på u-stixen, påsto hun imidlertid at pas har uvi nå også og at hun sikkert kom til å få en ab-kur. Vet at det går an å ha uvi uten utslag på enten leukocytter eller nitritt, men trodde at en av de må være tilstede for at det skal være uvi... Jeg vet ikke hva utfallet ble da jeg ikke har vært på jobb siden. Siden jeg er nyutdannet, sa jeg ingen ting til hun hjelpepleieren, da jeg vil være litt ydmyk og det kan jo være ting jeg ikke har fått med meg. Men man bør jo ikke overbehandle med antibiotika heller...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart negativ stix på leukocytter helt i oppstarten av en infeksjon, hvis prøven ikke er tatt av morgenurin (særlig hvis pasienten har drukket mye)

 

Det kan være infeksjon selv om den er negativ på nitritt. Ikke alle bakterier danner nitritt, men e-coli gjør det.

Andre årsaker til manglende utslag på nitritt kan være at urinen ikke har stått lenge nok i blæren. Det må gå 4 timer siden siste vannlating før man tar prøven. Og pasientens kosthold vil også kunne påvirke utslaget på nitritt.

 

Søkte nå på nett og fant dette angående leukocytter:

 

Leukocytter (stix) (u)

- urin

Prøvetaking
Urinprøven bør være så fersk og så renslig tatt som mulig (midtstråleurin).

Indikasjoner
Mistanke om urinveisinfeksjon. Som ledd i generell screening (U-vanlig undersøkelse).

Bakgrunn
Antall leukocytter i urin er økt ved en rekke inflammatoriske tilstander i urinveiene, særlig ved urinveisinfeksjoner. Testen er basert på deteksjon av esteraseaktivitet, og detekterer således i prinsippet kun nøytrofile granulocytter.

Referanseområde
Negativ test.

Tolkning

Tolkning:
Testen gir positivt utslag ved U-leukocytter på mer enn 10×106/L. Positiv test kan forventes hos ca. 80 % av pasienter med urinveisinfeksjon.
Positivt resulatet graderes fra fra en til tre +.

http://www.siv.no/fagfolk_/diagnostikk_/analyseliste_/Sider/leukocytter-stix-u.aspx

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy