Guest Gerd-eva Posted April 22, 2015 Report Share Posted April 22, 2015 Hei! Vi har fått en pasient i hjemmesykepleien med veneport. Hun får ernæring gjennom den hver kveld. Ernæringspumpa er imidlertid veldig var på luft, så jeg lurer på om noen har noen gode tips for å unngå å få luftbobler i infusjonssettet til pumpa når man fyller det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misty Posted April 25, 2015 Report Share Posted April 25, 2015 Jeg synes det pleier å gå greit på denne måten: - Koble til settet til posen. - Steng rulleklemma og fyll dråpekammeret. - Åpne rulleklemma litt forsiktig, og ikke fyll settet for raskt i begynnelsen. - Dersom det kommer luft i settet likevel, må den knipses tilbake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted April 25, 2015 Report Share Posted April 25, 2015 Er vel ikke noe krise om det kommer noe luft i settet når du fyller det, så lenge eventuelle bobler ligger i settet bak/etter pumpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gerd-Eva Posted May 18, 2015 Report Share Posted May 18, 2015 Takk for svar! Hva med ventilen, når ev. åpner eller lukker dere den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted May 18, 2015 Report Share Posted May 18, 2015 Nei, når det kommer nedenfor pumpa er det ikke noe problem, men jeg lurer på hvordan man kan unngå at det kommer luftbobler i settet ovenfor pumpa når man fyller det! Og uansett bør man tilstrebe minst mulig luftbobler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted September 28, 2018 Report Share Posted September 28, 2018 Fyll settet med pumpen. Med bolusfunksjonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.