Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasienten tok sitt eget liv...


Guest Sanna

Recommended Posts

Jeg er skpl student og pasienten som jeg hadde tenkt å skrive refleksjonsnotat om, som jeg fikk kontakt med og ble kjent med, tok sitt eget liv nylig.

 

Jeg er lei meg, men er samtidig usikker på hvordan jeg håndterer dette? Jeg har jobbet i psykiatrien i flere år og har mistet andre pasienter. Men dette har gått mer innpå meg enn tidligere...

Dette skjedde for bare noen dager siden og jeg har ikke fått snakket med kontaktsykepleier eller veileder om dette.

Jeg har innleveringer og skal jobbe helg i praksis og akkurat nå kjennes alt uoverkommelig ut.. Skal jeg skrive dette refleksjonsnotatet alikevel?

 

Er det noen som har erfaringer med dette? Eller har noen forslag til hvordan jeg skal gå frem?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring av pasient som tatt sitt eget liv, men har erfaren med hvordan det er å ha en pasient man fått god kontakt med siden har dødd. Det var for meg veldig tungt og jeg var lei meg leng.

Vi er da kun mennesker og også som sykepleier kan man reagere mere på når en pasient dør og kan tenke meg at det er verre når dem faktiskt tar sitt liv.

 

Møterom du din kontakpsykepleier i helga? Da kan du ju spørre om hva hun synes. Eller så tar du kontakt med din lærere på skolen. Jeg hadde nok skrever reføektionsnotater alikaveil mmen kanskje nevnt at pasienten døde, uten og gå in akkurat hvordan det skjedde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Refleksjonsnotatet må jo inn i tide uansett... Hva med å reflektere rundt dine reaksjoner på å miste en pasient du har fått god kontakt med? Ikke sikkert dette faller inn under oppgaveteksten... I sykepleieryrket mister vi pasienter regelmessig. Kanskje du kan reflektere rundt hva som gjorde dette dødsfallet så spesielt? Hvordan kan du ta med deg erfaringer fra denne pasienten slik at du takler neste dødfall bedre?