Guest Vesla Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Pasienten har kjent kols, tidligere saturert mellom 75-85. Innlagt sykehus 3 uker tidligere med kols-forverring. Har nå en lungebetennelse. Du er alene på vakt og kommer inn til pasienten, h*n er blek og cyanotisk. Saturerer mellom 45-55 u/O2. 55-60 m/O2. Hva gjør du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kantarell Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Eg ville ringt sjukeheimslegen umiddelbart, og ikkje skrudd opp o2 før eg hadde avklart med lege. Sjølv om det en instinktivt tenker med så lav metning. (Fare for Co2 forgiftning) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradis Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Har vært borti et lignende tilfelle. Dette var på kveldstid, så jeg ringte legevakt som etter informasjon om vitale tegn rekvirerte ambulanse umiddelbart. Hevet hjertebrettet og ga ca.2l O2 på brillekateter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted February 12, 2016 Report Share Posted February 12, 2016 Ville gjort som Linerm: hevet hjertebrett, gitt litt mer O2 (kanskje 2-5 l), gitt forstøver og ringt lege/legevakt. Vitale parametre tas før tlf seff. Begrunner kortvarig økt O2 med at uten oksygen dør mennesket. CO2-retensjon kan vi reversere med hyperventilering enten vha å bagge pasienten eller maskebehandling ved sykehus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vesla Posted February 13, 2016 Report Share Posted February 13, 2016 Dette er en case jeg har opplevd. Pasienten lå med 0,5l O2 "fast" på brillekat. Tok de parametrene jeg trengte, pasienten satt høyt i seng, var kontaktbar og svarte noenlunde fornuftig ved tiltale. Ringte legevakt forholdsvis fort, og fikk kjeft for ikke å ha ringt 113 direkte.. diskutert saken med kollrgaer, og alle svarte at de hadde ringt legevakt for konsultasjon ifht rett dosering av O2 osv til det kom ambulanse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nusse Posted February 20, 2016 Report Share Posted February 20, 2016 Satt pasienten i høyt leie, gitt O2 i akuttfasen, vurdert Furix og evt Morfin og Nitro dersom mistanke om stuvning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nusse Posted February 20, 2016 Report Share Posted February 20, 2016 Tenker ikke så mye på CO2-ret. i en så akutt situasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vesla Posted February 26, 2016 Report Share Posted February 26, 2016 Da ambulansen kom ville ikke pasienten ha mer behandling, sovnet stille inn 12 timer senere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kantarell Posted February 26, 2016 Report Share Posted February 26, 2016 Åh, det er så lærerikt for en nyutanna sjukepleiar å få diskutert litt slike kasustikkar! Eg har vore "livredd" co2 forgiftning i slike situasjonar, spennande å ¨høyre kva andre ville gjort! :-D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ulfåge Posted March 1, 2016 Report Share Posted March 1, 2016 Jeg ville ikke vært redd for CO2 i en akuttsituasjon. Dette kan korrigeres i etterkant lenge før det blir snakk om noen forgiftning. Bare å kjøre på med O2 i nesa. Rett etter O2 adm er det greit å sjekke at sirkulasjonen er grei og at ventilasjonen er uhindret av ødem eller respirasjonen kompromittert av andre årsaker (anafylakse, obstruksjon, aspirasjon - primært) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.