Jump to content
Sykepleiediskusjon

En rolig arbeidsplass uten nattejobbing - finnes det?


Guest bib

Recommended Posts

Jeg er sykepleiestudent som nå går andre året. De siste årene har jeg innsett at jeg nok ikke egner meg til nattejobbing, og jeg begynner også å tvile på om jeg vil trives som sykepleier på grunn av det store tidspresset og ansvarsbyrden. Jeg skulle nok tenkt på dette før jeg begynte, men mye av selvinnsikten har kommet med intensiv "selvransakelse" i det siste. Jeg vet at jeg egner meg godt innen omsorg, men er høysensitiv og blir lett utmattet, så jeg behøver ro, tid og trygge rammer for å kunne trives i en jobb.

 

Er det noen likesinnede der ute som kan dele erfaringer fra arbeidslivet? Eller noen som har tips til alternative arbeidsplasser?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fortvil ikke, det er stor forskjell på arbeidsplasser. Kanskje du har vært i praksis på litt stressende avdelinger? Jeg er sikker på at du vil finne en jobb du vil trives med.

Det finnes også jobber der man ikke trenger å jobbe nattevakter. Poliklinikker og kirurgiske/ medisinske/psykiatriske dagavdelinger, for å nevne noen. Vet ikke hva som interesserer deg, men mitt forslag er å lese stillingsannonser, så ser du at det er ganske mye å velge imellom.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sykepleiestudent som nå går andre året. De siste årene har jeg innsett at jeg nok ikke egner meg til nattejobbing, og jeg begynner også å tvile på om jeg vil trives som sykepleier på grunn av det store tidspresset og ansvarsbyrden. Jeg skulle nok tenkt på dette før jeg begynte, men mye av selvinnsikten har kommet med intensiv "selvransakelse" i det siste. Jeg vet at jeg egner meg godt innen omsorg, men er høysensitiv og blir lett utmattet, så jeg behøver ro, tid og trygge rammer for å kunne trives i en jobb.

 

Er det noen likesinnede der ute som kan dele erfaringer fra arbeidslivet? Eller noen som har tips til alternative arbeidsplasser?

 

 

Jobber i hjemmesykepleien og vi har ikke nattjbbing. Kan dokk være litt stressende som spl i perioder men eller synes i vært fall jeg att det er en bra arbetsplats :-)
Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntrende svar! :)

 

Jeg jobber i hjemmesykepleien nå, og trives forsåvidt godt som pleieassistent. Men jeg ser at sykepleierne har stor arbeidsmengde, og det merkes godt at kommunen har dårlig råd og må knipe inn over alt. Men det vil kanskje variere fra kommune til kommune.

 

Poliklinikk kunne jeg godt ha tenkt meg, men har fått inntrykk av at det er rift om slike jobber og at erfarne sykepleiere prioriteres? Noen som vet noe om det? Jeg klarer nok fint å jobbe tredelt turnus noen år dersom jeg finner en rolig avdeling uten ansvar for liv og død (det er jo mye fokus på akutt og kritisk syke nå på andreåret - mulig det har skremt meg litt).

 

Å lese stillingsannonser var et godt tips. Blir alle lagt ut på nav.no og/eller finn.no, eller er det andre steder det er lurt å følge med?

Link to comment
Share on other sites

Sykehusene har også stillingsannonser. Mange interessante stillinger som legges ut der som kun er på dagtid. Selv om du ikke skal søke jobb nå, så får du jo orientert deg litt.

Når du er ferdigutdannet kan du jo ta direkte kontakt med et sted du ønsker å jobbe og høre om du kan sende inn en søknad.

 

Det du erfarer nå er nok ganske vanlig. Mange sykepleiestudenter og nyutdannete blir skremt med tanke på alt ansvaret de får.

Vi har flere tråder om det her på forumet. Her finner du noe: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=5836&hl=nyutdannet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy