Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisinstudent med sommerjobb som assistent


Diafragma

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har fullført 2 år av sykepleierstudiet, men hoppet over på medisin etter å ha forbedret karakterene.

 

Nå har jeg fått sommerjobb på en en somatisk avdeling på sykehuset etter å ha jobbet på psykiatrisk en god stund. Det jeg lurer litt på er:

 

Hva tenker dere sykepleiere om sommervikarer som er medisinstudenter? De fleste er ikke spesielt gode på sykepleie, og det grunnleggende fokuset for dem er ofte et annet enn for dere. Hvordan syns dere en medisinstudent i en pleieassistent-setting skal være, og hva slags utfordringer har dere vært borti med nevnte situasjon? Som tidligere sykepleierstundt føler jeg at jeg har litt kjøtt på beina i forhold til pleie og organiseringen på sykehuset, men jeg ønsker å være en ressurs for kollegaene mine og ikke en last. Hva gjør en perfekt sommerviker for å gjøre hverdagen deres enklere? :)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra egne erfaringer med medisinstudenter i pleie er at de ofte kan glemme hvilken rolle de har. Ganske mange glemmer pleien når det er noe "spennende" i avdelingen. Overlat dette til erfarne sykepleiere og legene som arbeider der hvis det er travelt. Jeg skjønner det kan være læring i situasjonen, og så lenge arbeidsmengden i avdelingen tillater det er det som regel lite problematisk at studentene (både med-studenter og spl-studenter) henger seg på for å lære. I tillegg anbefaler jeg deg å stille spørsmål. Hvis du er usikker - spør! Det er ikke noe som er så skummelt som en kollega som kan alt!

 

Husk at når du har to år på sykepleien kan du kreve lønn som hjelpepleier. Du kan i tillegg få delegert ansvar for å henge opp blanke væsker alt arbeidssted. I sykehjem kan du få delegert ansvar for medikamenter po.

 

Kjempemasse lykke til med sommerjobben!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar! Ja, jeg tenkte på det du sier, at det blir viktig å holde rollen som pleieassistent. På intervjurundene fikk jeg inntrykk av at de fleste var redde for nettopp dèt når de ansatte medisinstudenter, og de påpekte dette flere ganger i samtalene. Så det skal jeg absolutt ha i bakhodet. Jeg har jo fortsatt mye "sykepleierstudent" i meg, og kommer nok til å stille meg inn mot det i utførelsen av sommerjobben.

 

Målet mitt med jobb på sykehus, nå, er at jeg ønsker mer erfaring tett på pasienter. De siste årene har vært preget av teori og lite pasientkontakt. Jeg innehar fortsatt de grunnleggende sykepleieferdighetene jeg fikk de første årene på sykepleien, men jeg føler meg helt grønn og fersk på den faktiske utførelsen av dem. Stell og generell pleie skal nok gå fint, selv om det er en mindre spennende, men nobel, oppgave! Inni meg håper jeg jo likevel, som du sier, å (i det minste) observere mer spennende situasjoner nå og da, og å kanskje få mulighet til å linke ny teoretisk kunnskap med reelle medisinske caser, uten at jeg planlegger å delta direkte i dem.

 

Jeg skal jobbe på en nevrologisk sengepost forresten, så om noen har erfaringer derfra (spesielt i rollen sykepleierstudent, hjelpepleier eller pleieassistent) eller formeninger om hvilke konkrete oppgaver en sommervikar vil tillegges, mottas det med takk og glede :)

 

Vi fikk forresten beskjed om at medisinutdeling i noen form mest sannsynlig ikke ble aktuelt uten autorisasjon.

 

Jeg ser for meg at en dag(vakt) starter med et kort morgenmøte med tildeling av pasienter og morgenstell, så frokost og etterhver div gjøremål og småfiks for pasienten og for avdelingen (gjøre klar/rydde rom), dokumentere, rapportere. Langt fra sannheten for en i min situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Ikke usannsynlige arbeidsoppgaver. I tillegg antar jeg at det kommer skylleromsarbeid, mat, sette på plass varer, lintøyrom mm.

Som medisinstudent er du i særstilling, få innblikk i sykepleiernes tenkemåte og arbeidsmåter. Disse erfaringene bidrar til at du får enklere praksis og turnustid :) Viktigst av alt: husk å ha det litt gøy på jobb!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy