Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilke medikamentoppgaver er vanlig på din avdeling?


Recommended Posts

Jeg skal jobbe i kommunen nå i sommer og det er ikke så veldig mye medikamentregning der. Men til høsten begynner jeg på sykehus, og da vil det jo daglig være medikamentregning.

 

Jeg lurer derfor på hvilke oppgaver/regnestykker dere som regel må regne på i løpet av en dag? I praksis så har jeg oppdaget at ikke alle problemstillingene er så vanlig og jeg tror kanskje at noen oppgaver som blir gitt på eksamen/som øvelser gjerne kun er for å forstå medikamentregning bedre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hos oss er det for det meste opptrekning av legemidler f.eks. pasienten skal ha 1 mg haldol intramuskulært og dette skal trekkes opp av hetteglass med haldol 5 mg/ml, hvor mange ml av legemidlet skal du trekke opp fra ampullen. Utover dette er det noen ganger vi må regne ut kabiven dersom vi ikke har helt riktig kalori-konsentrasjon i forhold til forordring. Som Tuvis sier, det er ikke rakettforskning!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når jeg tenker meg om er det svært lite. Antibiotika blander i bare ut i 100 NaCl. Medikamenter som morfin, seloken og furix osv gir vi ufortynnet. Cordarone, Nitro har også standardoppskrift. Så vil si jeg så å si aldri regner noe særlig på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På barneavdeling er det mye regning og utblanding som skjer på medisinrommet. Alt doseres ut ifra kg, så D/M/S er helt nødvendig at sitter i ryggmargen. På de aller, aller fleste antibiotikaene f.eks. skal først stamløsningen blandes, deretter skal dosen trekkes opp -og veldig ofte skal det tynnes ut. Ofte er det restriksjoner på maks styrke per kg og/eller maks ant. mg/g per minutt, så da må man regne. Det er pirkete og kan være vanskelig i starten, men man kommer raskt inn i det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy