Jump to content
Sykepleiediskusjon

Administrering av entamicin


Recommended Posts

Mener selvfølgelig gentamicin. Har lest litt i felleskatalogen og sjekket prosedyrer på jobb, men finner ikke helt svaret på det jeg lurer på. Ber derfor om deres uttalelser. På avdelingen jeg jobber er det litt ulik praksis når det gjelder administrering av gentamicin i.v. Vi har ferdig utblandet flasker med enten 360 mg eller 240 mg. Vi har også ampuller med 80 mg (flytende) gentamicin. Om en pasient feks skal ha 400 mg eller 440 mg gentamicin har jeg sett at enkelte tilsetter 40 - 80 mg fra ampulle, inn i en allerede ferdig blandet plastflaske. Hva tenker dere om dette? I felleskatalogen står det at ampullen skal blandes i 50 - 200 ml sterilt vann eller Nacl, og da sier det seg vel kanskje selv at ovenfornevnte metode er feil. Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Begge deler er vel riktig. Ikke alle passer til de ferdige doseringene siden genta doseres ut fra pasientvekt (3-6 mg/kg/døgn) og nyrefunksjon. Man kan tilsette genta inn i en ferdigblandet bag for å oppnå riktig dosering for pasienten, eller man kan blande inn i en ny bag. Evt kan man gi to ferdige bag'er for å oppnå riktig dosering.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Det går fint. Når du tilsetter gensumycin i den ferdige infusjonen blir den jo blandet ut (fant ikke i felleskatalogen hva produsenten bruker, om det er sterilt vann eller nacl, men det står jo på pakningen/pakningsvedlegget). Det at det står at du skal blande det ut ved infusjon er jo fordi du står med en ufortynnet gensumycin. Så dette kan du da se bort fra når du har tenkt å tilsette det i en ferdig blanding. Fant også ut at konsentrasjonen i infusjonen ikke skal overstige 10 mg/ml, men med de doseringene du har nevnt gjør det ikke det. Regner med at du jobber på sykehus, farmasøytene bruker hvertfall hos oss være veldig behjelpelig hvis vi har spørsmål. Så du kan jo også høre med de.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy