Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smertestillende ved magekramper


Guest Sykepleier

Recommended Posts

Guest Sykepleier

Noen tips til smertestillende som har god effekt ved kolikk, magekramper. Har erfaring med at Ketorax kan ha god effekt, men har dere noen andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Vel, buscopan er ikke analgetika, men effekten er jo å roe ned motiliteten, noe som kan lindre smertene ved magekramper - da de roer magekrampen i seg selv? Felleskatalogen foreslår at det kan brukes sammen med petidin, men jeg har lært at en skal være noe edruelig med valg av petidin grunnet en ufin metabolitt. 

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg på hva du ble nyskjerrig på, men det er felleskatalogen som foreslår denne koblingen. Petidin har en halveringstid på 4-5 timer, mens en metabolitt som heter norpetidin har halveringstid på 25 timer. Norpetidin er visst toksisk.. så dette blir uheldig. Har ikke vært borti petidin annet enn en gang da jeg var i praksis. da var det en pasient med galle eller  nyresteinsmerter. Så jeg VET ikke mer enn det jeg har lest i FK. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier

Tusen takk for svar! Søkte opp for å se om det fantes i tablettform også, men fant ikke noe som var beregnet på magesmerter. Ser at i Danmark selger de Buscopan tabletter, finnes det noe tilsvarende i Norge? Dette er til en ikke innlagt pasient, derfor vil tabletter/plaster være best egnet.

Link to comment
Share on other sites

Er årsakene til disse magesmertene klarlagt, eller i det minste utelukket noe som krever videre utredning/intervensjon?

Er det luftsmerter er det kanskje lurt å prøve minifom eller imogas. Beklager jeg var litt sånn i vaktrom-modus da jeg først svarte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy