Jump to content
Sykepleiediskusjon

Afipran og kvalme


Guest Lena

Recommended Posts

Hører at enkelte steder gir man ikke lenger Afipran som første valg ved kvalme, dette fordi det har så mange bivirkninger. Hva pleier dere å gi ved kvalme og oppkast?

Link to comment
Share on other sites

Vi gir Afipran. P.o. ved moderat kvalme og i.v. dersom vi mistenker at det kan komme opp igjen. Det viktigste er å ikke gi det for tett; altså at man følger 6-timersintervallet. Selv om gitt dose ikke har ønsket effekt. Dette pga fare for ekstrapyramidale bivirkninger. Se video(Reglan = metoklopramid = Afipran). Utover dette gir vi Ondansetron (Zofran) men det er hovedsaklig i forbindelse med cytostatikabehandling. Haldol har vi også brukt der vi ikke har kommet i mål med afipran. Det kommer alt an på hva som forårsaker kvalmen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker afipran som førstevalg, men pasientene står ofte på både afipran og ondansetron sånn at vi gir annenhver gang av disse to hvis det er behov for flere doser per dag. Dette for å ha noe å gi imellom 6-timers intervallet. Jeg har erfaring med at pasientene kan ha like god effekt av begge, men noen pasienter synes den ene virker bedre enn den andre.  Haldol bruker vi aldri mot kvalme, men jeg skal spørre legene om det ved neste kvalmeproblematikk jeg kommer over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte gitt Afipran, og har heldigvis aldri opplevd at noen har fått bivirkninger. Men veldig bra at man har blitt mer forsiktig. Takk for at du deler denne videoen mariustidemann.

Afipran har vel ofte vært det man prøvde først fordi det er såpass billig.

Kom vi ikke til mål med Afipran, ga vi Ondansetron. Enkelte ganger ga vi Stemetil om hverken Ondansetron eller Afipran hadde effekt. Som du sier mariustidemann så kommer det jo også an på hva som forårsaker kvalmen.

Link to comment
Share on other sites

Afipran stimulerer f.x. tarmmotilitet, noe som i seg selv virker antiemetisk ved opioidindusert kvalme ettersom en blir kvalm av at motiliteten senkes, noe som er en bivirkning av opioider.

Ondansetron derimot kan gi, og gir ofte, forstoppelse. Den har en mer ren kjemisk antiemetisk effekt... Derfor har vi sluttet å si at pasientene skal ta denne fast annet enn akkurat rundt kjemoterapi. Altså får de det den dagen og tar det selv de påfølgende dagene. Utover det forsøker vi at de bruker afipran ved behov. 

Vi gir Emend til noen typer cytostatika, eller Akynzeo. men dette er altså antiemetika spesifikt ved cytostatikabehandling.

På sengeposten er afipran som regel førstevalg, ja, og jeg har til gode å se noen bivirkninger. Heldigvis.

Stemetil har jeg faktisk ikke vært borti.. men ser nå at det er halve prisen av afipran.... snedig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
7 minutes ago, mariustidemann said:

Hadde nylig en pasient som ble skikkelig plaget av kvalme av antibiotika. Kanskje ikke rart med Bactrim 6tbl x 4... 

Afipran 0 effekt

Zofran 0 effekt

Dridol derimot. Fullklaff. Men da måtte Zofran seponeres grunnet fare for arytmier... 

Interessant :) 

Dridol er nytt for meg.

Men det var da litt av en hestekur med Bactrim. Jeg trodde 3tblx2 var maksdose:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Pneumocystis jirovecii-pneumoni: 20 mg trimetoprim og 100 mg sulfametoksazol (1/4 tablett eller 2,5 ml mikstur) pr. kg pr. døgn fordelt på 4 døgndoser. Behandlingsvarighet 14 dager.

En pasient som veier 96kg vil da få

20mg/kg * 96kg

-----------------------------    = 24tbl/dgn -> 24/4 = 6tbl pr dosering.

      80mg/tbl

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, mariustidemann said:

Pneumocystis jirovecii-pneumoni: 20 mg trimetoprim og 100 mg sulfametoksazol (1/4 tablett eller 2,5 ml mikstur) pr. kg pr. døgn fordelt på 4 døgndoser. Behandlingsvarighet 14 dager.

En pasient som veier 96kg vil da få

20mg/kg * 96kg

-----------------------------    = 24tbl/dgn -> 24/4 = 6tbl pr dosering.

      80mg/tbl

Takk,  da forstår jeg at det måtte gis en slik hestekur!  Godt dere fant noe som kunne hjelpe. Ikke rart han ble kvalm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy