Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kroppsvask av medstudenter


Cathrine

Recommended Posts

Fant en gammel artikkel om fritak fra kroppsvask av medstudenter på sykepleiestudiet:

https://khrono.no/2016/11/kroppsvask-og-sykepleie

Det er ikke alle steder man utfører kroppsvask på medstudenter, men på mange høyskoler er det vanlig.

Da jeg studerte gjorde vi dette, vel å merke med underbukse og T-skjorte/BH på.

Vi måtte også pusse tennene, sette im og sc sprøyter, legge inn PVK og ventrikkelaspirere hverandre.

Hvordan er det der du studerer/studerte, og hva tenker du om dette?

Link to comment
Share on other sites

Vi måtte også gjør det du nevner her, i tillegg til å mate hverandre med bind foran øynene og ta blodprøve.
Syns  det var veldig lærerikt, og det å stelle hverandre og ikke minst mate hverandre var det god læring i! Å få kjenne det på kroppen selv.
Merket f.eks. at dersom det det ble byttet på ulik mat uten at noen fortalte meg hva jeg fikk servert klarte jeg ikke kjenne hva jeg spiste, og det tok tid før jeg oppfattet om det var varmt eller kaldt! Da husker man for all ettertid å alltid fortelle pasienten hva som er på gaffelen!

Link to comment
Share on other sites

Ja nå husker jeg mer av hva vi gjorde. Vi måtte også mate hverandre med bind for øynene, og ta blodprøve. Og så måtte vi prøve å få O2 på maske, nesekateter. Husker jeg syntes det ble helt umulig å puste. Det var selvfølgelig også mindre ting vi gjorde, otoskoperte, rhinoskoperte, målte puls og BT. Har jeg husket alt nå mon tro? Uansett veldig lærerikt!

Link to comment
Share on other sites

Vi gjorde kroppsvask i truse og sportsbh. Var ingen problem.

Ellers satte vi im og sc inj på hverandre, målte vitale verdier, sårskift (lagde sår med falsk blod), kompresjonsstrømper/bind, munnstell, spesielt munnstell hvor vi lot som vi var bevisstløse, satte venefloner på hverandre, målte blodsukker. Tror det var alt vi gjorde på hverandre.. 

HLR, defibrillator, sug, O2, kateterisering gjorde vi på simuleringsdukker.

 

Er ferdig å studere til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre hva dere måtte gjøre Gossow. Tror for de fleste er dette veldig lærerikt. Det er noe med å føle det på egen kropp.

Men forstår at for enkelte kan dette med stell være ekstra problematisk. Lurer på hvordan skolene håndterer det? De er jo ganske stigmatiserende å være den eneste i kullet som ikke deltar i denne undervisningen. Kan ikke huske at det var noen slapp unna dette da jeg studerte. Ihvertfall ikke kroppsvask. Men de med sprøyteskrekk slapp å bli stukket. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy