Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykdomslære - pediatri spørsmål


Guest Guro

Recommended Posts

Heii! 

Trenger sårt hjelp da jeg skal ha eksamen i sykdomslære neste uke, og mangler en bok, pedatri og pediatrisk sykepleie.

Jeg har sett igjennom gamle eksamener og ser at det er en gjenganger at det kommer spørsmål fra dette teamet;

Hvordan opprette tillit til barnet og barnets foreldre som du møter i en sykehusavdeling? 

Hvilke observasjoner vil du iverksette når du iverksette når du får inn syke barn på sykehuset, som har en redusert allmenntilstand?

Hvordan vil du innhente informasjon om barnets tilstand?

Beskriv hvordan lek kan brukes terapeutisk for barn innlagt i sykehus?

 

Hadde blitt så glad og litt mindre stresset om noen hadde forslag til svar på disse oppgavene.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opprette tillit til barnet og barnets foreldre som du møter i en sykehusavdeling? 

Du hilser på foreldrene og barnet. Du justerer hvordan du snakker med barnet i henhold til alder. Du har en hyggelig tone. Du oppfører deg høflig. Barn har gjerne tillit til personer som foreldrene stoler på, men er ofte sjenerte. Bruk tid med foreldrene og barnet, sett deg inn i deres situasjon. Forsøk å se det fra deres situasjon. Det er egentlig ikke noe fasitsvar på dette.

Hvilke observasjoner vil du iverksette når du iverksette når du får inn syke barn på sykehuset, som har en redusert allmenntilstand?

Observasjoner knyttet til sykt barn er vel vanlige målinger. Temperatur, saturasjon, respirasjonsfrekvens, blodtrykk og puls. Noen barneavdelinger har egen CRP-maskin. Jeg ville også observert om barnet er ukritisk til personer rundt seg. Når barn blir syke har jeg erfart i praksis på barneavdelingen at de mister den kritiske sansen. Det er normalt at barn er sjenerte. Jeg ville også utført observasjonene på en smidig måte, så jeg ikke skremmer barnet. Jeg ville også innhentet opplysninger fra foreldrene hva som er vanlig for barnet, bakgrunn for innkomst, og ut fra det vurdere observasjoner. Barn med redusert allmenntilstand er utredningspasienter, derfor må alle målinger tas.

Hvordan vil du innhente informasjon om barnets tilstand?

Informasjon om barnets tilstand kan innhentes fra pasientens innkomstjournal, samt foreldrene. Her er det egentlig bare å spørre, men kan være lurt å ha lest seg opp på pasienten, slik at foreldrene slipper å svare dobbelt på de samme spørsmålene. De er allerede i en sårbar og presset situasjon.

Beskriv hvordan lek kan brukes terapeutisk for barn innlagt i sykehus?

Lek kan brukes terapeutisk for barn ved at du tar dem ut fra sykdommen. Jeg hadde et barn som nylig hadde fått gjort kirurgi. Jeg ga litt smertestillende, og tok pasienten på lekerommet. Der satt vi på gulvet og lekte, og barnet fikk være nettopp det. Et barn. I tillegg kan lek være med på å forhindre traumer i forbindelse med behandling. Bygge tillit og relasjon mellom pleier og barn, og det tar som sagt i hovedsak fokuset bort på alle medisinene, behandling etc. Lek er et fantastisk verktøy for å bli kjent med barnet, og gjøre dagen bedre for barnet.

 

Det finnes ikke nødvendigvis ett fasitsvar på noen av de spørsmålene du spør om. Her gjelder det å bruke empati og tenke etter hva du kan gjøre som sykepleier, og hvordan det kommer pasienten til gode. Du må tenke helhetlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har fått mange gode råd her. Ser at Nonmaleficence nevnte noe om dette, men jeg vil bare understreke at det er svært viktig å lytte til det foreldrene sier. Du kan synes at barnet ikke virker så slapp eller dårlig som foreldrene vil ha det til, men de kjenner barnet og ser forandringen bedre enn noen av oss.

Lek kan også brukes til å bearbeide vonde hendelser. Mange barn vil ha glede av å leke med bamser eller dukker som får gjennomgå akkurat det samme som de selv har vært/er igjennom. De vil leke at de opererer, bandasjere, setter sprøyter, gir medisiner  osv. Dere kan også leke at dere bytter roller, du er pasient og barnet sykepleier. Er barnet sjenert, redd eller usikker kan foreldrene bli med i leken.

Link to comment
Share on other sites

Må legge til siden dette er sykdomslære. Mulig jeg tar feil, men tror du ikke du kan få spørsmål om spesifikke sykdommer og behandlingen av dem? Tenker på symptomer og behandling av gastroenteritt, meningokokksepsis, vannkopper, astma, feberkramper, diabetes type1, cystisk fibrose, appendicitt, lyskebrokk osv. Altså sykdommer som forekommer hos barn, og som man ofte vil se på en barneavdeling.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode, utfyllende svar!!!

Cathrine: Har sett at eksamensoppgaver fra 2012 og 2013 er det mer spesifikke sykdommer, men de siste årene har det vært mer generelt barnesykepleie.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Guest Guro said:

Tusen takk for gode, utfyllende svar!!!

Cathrine: Har sett at eksamensoppgaver fra 2012 og 2013 er det mer spesifikke sykdommer, men de siste årene har det vært mer generelt barnesykepleie.

Ja da forstår jeg :) 

Så rart at det ikke er spørsmål rundt spesifikke sykdommer på en sykdomslæreeksamen. Bra du har gått igjennom de nyeste eksamnesoppgaver slik at du vet hva det spørres om.

Ønsker deg masse lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy