Jump to content
Sykepleiediskusjon

GPSchip under huden på demente


Cathrine

Recommended Posts

I en kommune i Danmark vil de legge inn GPSchip under huden på demente. De skriver at hver dag blir 3 demente i gjennomsnitt etterlyst da de har gått seg vill. https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10099011/kommune-vil-have-gpschip-under-huden-paa-demente/

Forstår at det er fristende å legge inn en chip under huden, men det er kanskje litt etisk betenkelig? Hva tenker dere  om dette? Vet jo egentlig ikke om det var bedre å sette en lapp på ryggen med navn på den avdelingen pasienten tilhørte, slik vi gjorde da vi hadde demente som vandret.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ingen betenkeligheter med å skulle få en GPS-chip under huden, skulle jeg bli dement. Det sparer meg bekymringen over å glemme hvor jeg er, og at jeg skal dø i en ulykke fordi jeg har rotet meg bort. I tillegg gir det meg friere rammer, jeg kan bevege meg utenfor institusjonen uten frykt for at jeg aldri skal bli funnet. Tenker det også er beroligende for familien, som da slipper å bli mine barnepassere i stedet for familie, og at de slipper den uendelige bekymringen over hvor jeg befinner meg.

På andre siden kan man alltids argumentere med at en har rett til privatlivets fred, og at ingen skal overvåkes osv. Men jeg tenker det må være et valg som tas når en demensdiagnose konstateres. Hvis en er kommet såpass langt at demensen gjør at jeg selv ikke kan ta et valg, blir det vel som med alle andre saker at pårørende får ta dette valget, og forhåpentligvis respekterer mine ønsker når jeg var klar.

Jeg har et mye større etisk problem med å "sperre" inne pasienter på en institusjon, fordi de ikke forstår hvordan en døråpner/kodelås fungerer. Opplever det som et større hån at koden står ved døra, men at de ikke skjønner hvordan de skal bruke informasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt den etiske problemstillingen. Hva er det som er uetisk? Hvis pasienten fikk velge, tipper jeg vedkommende ønsker å være trygg. Pasientene har ikke samtykkekompetanse og har ikke gått med på at de er "innesperret" i utgangspunktet, så hvorfor skal dette være verre? Jeg ville hatt det selv, og jeg ville hatt det på mine foreldre og besteforeldre. 

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre med en slik chip en å gå seg vill ute, eller holdes sperret inne. Det jeg tenker kan være etisk betenkelige med dette er at man setter inn et fremmedlegme under huden.

Mulig jeg tar feil, men kan man ikke heller bruke et armbånd eller liknende, med en GPS?

For GPS høres genialt ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Synes denne var smart:
https://www.gymo.no/hjelpemidler-og-helseartikler/helseklokke/helseklokken-contact

FUNKSJONSBESKRIVELSE

Alarmknapp
Med alarmknapp kan brukeren selv aktivere alarm ved utrygghet eller ved behov for hjelp, og det kobles da automatisk opp en telefonsamtale mellom pårørende og brukeren.
Dette gir trygghet både for bruker og pårørende.

Automatisk varsling
Basert på kontinuerlig måling og kontroll av puls, hudtemeratur, bevegelse og geografisk plassering aktiveres automatisk alarmen ved fall, derfom grenser overskrides, eller uheldige kombinasjoner oppstår.

Tydelig display
Skjermen har tydelig visning av tid. I tillegg viser skjermen forskjellige symboler for å varsle brukeren, denne typn varsling kan kombineres med lyd og vibrasjon.

Egen app for pårørende
Ved utløst alarm viser appen hva som er grunne til at alarm er utløst, og brukeren sin geografiske posisjon kan vises på kart.

Enkel lading
Lading foregår ved hjelp av magnetisk ladepute. Dette gjør lading enkelt, spesielt fordi brukere slipper å forholde seg til små kontakter og plugger

Gateway: (tilknytningspunkt mellom Contact og "skyen")
- Mål: 102x102x28mm
- Strøm: Ekstern adapter
- Trådløs teknologi: ZigBee, Wireless M-bus, Z-Wave, Wi-Fi 802.11B/g/n 2,4 GHz, BLE (Bluetooth Low Energi)
- Tilkoblinger: USB, Ethernet
- For en sikker og enkel dataoverføring kobles gateway til ditt hjemmenettverk
- Denne sørger for at siste innstillinger blir overført til Contact, ny firmware blir oppdatert (via App) og at dine data er trygge

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Leser her at GPS sporing av mennesker ble lov i 2013, og at politiet ønsker økt bruk av GPS sporing da det ukentlig forsvinner personer med demens fra institusjoner https://sykepleien.no/2018/08/oslopolitiet-vil-har-mer-gps-sporing-av-personer-med-demens

Ser også at endel institusjoner har begynt med dette. Er det da snakk om chips under huden? 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy