Cathrine Posted December 14, 2017 Report Share Posted December 14, 2017 Menn er ikke er sytete, de blir faktisk dårligere av luftveisinfeksjoner: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/12/14/manneinfluensa-kan-komme-av-darligere-immunsystem/ Passer også godt med min erfaring med mannlige pasienter. De er på ingen måte mer sytete enn kvinner, eller tåler smerte dårligere. Har ikke dere også den erfaringen? Og nå ser vi hvorfor de kanskje klager mer når de har luftveisinfeksjon. Det er med rette, de er sykere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nonmaleficence Posted December 14, 2017 Report Share Posted December 14, 2017 Jeg har influensa for øyeblikket, og jeg kan skrive under på at dette stemmer. Østrogen har en beskyttende effekt, som betyr at menn blir sykere. https://www.jhsph.edu/news/news-releases/2016/estrogen-protective-against-flu-virus-in-women-but-not-men-study-suggests.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted December 15, 2017 Author Report Share Posted December 15, 2017 Så interessant Takk for link. Rekker ikke lese linken akkurat nå, men skal se på den senere. Jeg erfarer det samme, når influensen slår til her i huset, er jeg den som får minst plager. Omgangssyke derimot blir jeg sykere enn mannen min. Så det er ikke det at jeg generelt er mindre plaget enn han ved infeksjoner. Glemte å si god bedring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted December 15, 2017 Author Report Share Posted December 15, 2017 Nå har lest artikkelen. Dette er interessant. Men jeg blir jeg litt usikker på hva dette betyr: “If women are taking estrogen-like hormones for other reasons, an added benefit might be less susceptibility to influenza during the flu season,” Klein says. The findings could be particularly important for elderly women, she adds, since this population is most susceptible to severe influenza. Markerte det jeg lurer på. Betyr det at kvinner etter menopause blir sykere enn menn av influensa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted December 15, 2017 Author Report Share Posted December 15, 2017 Man kan jo lure på hvorfor østrogen skal ha en beskyttende effekt mot alvorlige virusinfeksjoner. Jeg tenker det kan ha noe med svangerskap å gjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.