Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp med avføringsprøve


Luskebusk

Recommended Posts

Hei, skal jo da levere inn avføringsprøve idag men har fått 4 forskjellige glass, det jeg strever mest med å skjønner hvordan jeg skal ta er en test hvor det står FEPCR på eller PCR, som har en litt vannlig substans i bunnen. Har fått med pensel og alt men fikk også med et grønt glass med noe bomull i seg, er det slik at prøve glasset med "vannet" i seg skal bli oppbevart i den grønne?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags avføringsprøver er det du skal ta? PCR er gjerne for virusprøver. Hvis det er et grønt glass som det står FecalSwab på så er det prøveglasset for å teste etter patogene tarmbakterier, altså sykdomsfremkallende bakterier. Det kan hende du har to hvite glass, hvor ett skal til f.eks. calprotectin og ett til noe annet jeg ikke vet hva de måtte trenge det til. Calprotectin brukes i diagnostiseringen av ulcerøs kolitt, cøliaki og andre tarminflammatoriske sykdommer. Du gnir penselen i prøvematerialet, og stikker den ned i glasset. Knekk av pinnen mot prøveglasset, slik at bommulsbiten faller ned i væsken. Jeg regner med den ene er rød/rosa, en grønn hvor begge har "q-tips". Gjør som ovennevnt på disse glassene. På de to hvite glassene fylles du 10-15g avføring.

Det jeg har skissert her er basert på noe gjetning ut fra din beskrivelse. Hvis du er usikker kan du kontakte ditt lokalsykehus sin gastromedisinske/medisinske avdeling, da det mest sannsynligvis er laboratoriet der som analyserer prøven din. De vil kanskje kunne hjelpe deg enda mer. Evt. bare ta kontakt med legekontoret ditt hvis du kan det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy