Jump to content
Sykepleiediskusjon

Snart slutt på testing av MRSA?


Cathrine

Recommended Posts

Ser i denne artikkelen at smittevernmiljøet mener det er for strengt å holde helsepersonell med MRSA borte fra jobben.

Med god håndhygiene vil jeg tro at dette ikke er noe problem, det er min erfaring og sikkert også deres. Ellers ville de vel ikke ment at dagens regelverk er for strengt. Problemet slik jeg ser det er at ikke alt helsepersonell er like flinke til nettopp dette med håndhygiene. I Norge har vi ikke så mye MRSA. Vil det da være så lurt å droppe å teste helsepersonell for denne bakterien?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest artikkelen nøye, men MRSA kan kolonisere i nesen, hjelper ikke med håndhygiene da. 
Norge er et av landene med minst forekomst av multiresistente bakterier i verden, årsaken til det er jo ikke at vi IKKE screener helsepersonell og gjør tiltak. Det er jo nettopp det som er en av grunnene til at vi holder det på avstand. 
Sant at det går helsepersonell rundt å være bærere uten at man vet det, men syns burde gjøre noe der man kan. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Florry said:

Har ikke lest artikkelen nøye, men MRSA kan kolonisere i nesen, hjelper ikke med håndhygiene da. 
Norge er et av landene med minst forekomst av multiresistente bakterier i verden, årsaken til det er jo ikke at vi IKKE screener helsepersonell og gjør tiltak. Det er jo nettopp det som er en av grunnene til at vi holder det på avstand. 
Sant at det går helsepersonell rundt å være bærere uten at man vet det, men syns burde gjøre noe der man kan. 

Ja jeg er enig med deg, men det forsto du sikkert i innlegget jeg skrev over her. Jeg vet det koloniserer i nesen, men det er vel fortsatt først og fremst kontaktsmitte. Men når det er i nesen er det en ekstra utfordring tenker jeg. Det må jo gjøre det fryktelig vanskelig å ikke spre bakteriene rundt i miljøet. En ting er når man er inne hos pasienter, da er det lett å huske å vaske hender når man går inn og ut av rommet. Men hele resten av miljøet, hva med det? Og hvis man slutter å screene helsepersonell, så går man rundt som smittebombe uten å vite det. Beklager å måtte si det, men jeg ser utrolig mye slett hygiene på sykehus og legekontorer.

Link to comment
Share on other sites

Leste om MRSA på FHI sine sider. Hva mener de med dette? jeg forstår ikke hvordan dette kan være forsvarlig. Mon tro om det er enighet rundt dette, eller der det fordi man vanskelig kan nekte barn å gå i barnehage? Vi vet jo alle at bakterier og virus florerer i barnehager pga små barns væremåte.  Har de begynt å gi opp kampen mot MRSA?

"Barnehager og MRSA

Barn med hudlesjon hvor det er påvist MRSA kan vende tilbake til barnehagen når hudlesjonen er under kontroll. Grunnlaget for skjønnet her må være at det ikke lenger er fare for at smitteførende sårsekret kan påføres andre barnehagebarn direkte eller indirekte gjennom kontaktpunkter. Ved få og små lesjoner vil dette kunne ivaretas gjennom god tildekking, men ved mer utbredte lesjoner vil det være nødvendig at lesjonene er tørre og i god tilheling.

Barn som har fått påvist bærerskap med MRSA kan gå i barnehage som vanlig. Det er ikke anbefalt å informere barnehagen om påvist MRSA hos barnet."

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/stafylokokkinfeksjoner-inkl.-mrsa-i/#smittemaate

 

Link to comment
Share on other sites

Mye slett håndhygiene ja, helt utrolig. Gjelder for basale smittevernrutiner generelt, ser mye slurv.

Når det gjelder det med mrsa i barnehager så forstår ikke jeg det sånn at de har begynt å gi opp.
Barnet kan returnere til barnehage når hudlesjonen er under kontroll. Det skal holdes tildekket også.
Ved hel og uskadd eller beskyttet hud, og uten at kolonisering i nesen er tilstede er jo smittefaren liten. Forstår det sånn ut fra sitatet du har med her at barn ikke saneres da kanskje. Og det er jo må en måte forståelig. Det er et knallhardt regime ved sanering, vet ikke hvor godt små barn ville tålt det?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Florry said:

Mye slett håndhygiene ja, helt utrolig. Gjelder for basale smittevernrutiner generelt, ser mye slurv.

Når det gjelder det med mrsa i barnehager så forstår ikke jeg det sånn at de har begynt å gi opp.
Barnet kan returnere til barnehage når hudlesjonen er under kontroll. Det skal holdes tildekket også.
Ved hel og uskadd eller beskyttet hud, og uten at kolonisering i nesen er tilstede er jo smittefaren liten. Forstår det sånn ut fra sitatet du har med her at barn ikke saneres da kanskje. Og det er jo må en måte forståelig. Det er et knallhardt regime ved sanering, vet ikke hvor godt små barn ville tålt det?

Ja når såret er tilhelt, er det sikkert ingen fare for smittespredning. Det jeg reagerte på var at ved bærerskap kan de gå i barnehage som vanlig. Bærerskap vil ikke det som oftest si at man har være MRSA i nese, hals eller perineum?

Ser at de som ikke jobber med tett pasientkontakt kan gå på jobb som vanlig, men skal tenke på god hånd og hostehygiene. Det er jo ikke like enkelt for et barn. Ja det kan være at de synes saneringsregimet er for tøft for barn, ser jo egentlig ingen annen grunn. Men dette kan ikke være heldig, hva med gravide som jobber i barnehagen, gravide mødre til de andre barna, helsepersonell som har barn i barnehagen osv.

Dette står det videre på den siden jeg henviste til:

CA-MRSA

CA-MRSA (”community associated MRSA”) er en epidemiologisk betegnelse på MRSA-stammer som ikke har kjent relasjon til helseinstitusjoner. Ved mikrobiologiske metoder kan det identifiseres visse MRSA-stammer som særlig opptrer utenfor helseinstitusjoner. Disse kalles også ofte CA-MRSA. I utlandet er det beskrevet utbrudd av epidemiske stammer blant friske mennesker med mye fysisk kontakt, f.eks. i idrettsmiljøer, skoler og barnehager. Det er også beskrevet utbrudd i fengsler og blant stoffmisbrukere og blant menn som har sex med menn.I Norge har man de siste årene sett et gradvis skifte til disse nye stammene også på sykehus. I de senere årene har det vært en økning av MRSA-tilfeller smittet utenfor helseinstitusjoner, mens antall tilfeller som kan relateres til helsetjenesten har holdt seg stabilt lavt. Det er også registrert en økning av tilfeller smittet utenfor Norge. Det har blitt varslet om enkelte små utbrudd av MRSA i idrettsmiljøer og blant stoffmisbrukere, men det er ikke påvist spredning av samme MRSA-stamme i andre miljøer i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som at de har sluttet å teste helsepersonell i Finland:
 

Quote

 

I Finland har de tatt dette helt ut. Der screener man ikke helsepersonell som har vært i kontakt med pasient som i ettertid viser seg å være positiv for MRSA (meticillinresistente gule stafylokokker).

– Der sier de at de forventer at helsepersonell følger basale smittevernrutiner, og da er det normalt ikke risiko for smitte.

https://sykepleien.no/2017/11/omringet-av-smitte

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy