Jump to content
Sykepleiediskusjon

Subkutan injeksjon- ulike spørsmål


Blemma

Recommended Posts

Hei!

Setter stor pris på hurtige svar da praktisk test er rett rundt hjørnet!

1. Er virketiden på subkutan injeksjon 20-30 min?

2. Og hva kan påvirke virketiden? Annet enn hvilket område man stikker og blodsirkulasjon i dette området.  

3. Og hvor mange ml kan maks settes subkutant?

4. Og til slutt, hvilke komplikasjoner kan oppstå i forbindelse med injeksjoner?

Takk til dere som eventuelt svarer :)

Link to comment
Share on other sites

1. Virketiden på subkutan injeksjon avhenger av legemidlet. F.eks. insulin lispro bruker 15 minutter på å virke, derfor er det ypperlig i forbindelse med måltider. Det sies vel at virketiden er ca. 20-30 minutter sånn generelt ved subkutan injeksjon. 

2. Det er ikke så mye annet som påvirker virketiden foruten hvilket legemiddel du bruker, og hvor raskt det absorberes. Jeg har i hvert fall aldri hørt om andre faktorer her. 

3. Anerkjente maksimum er vel 1,5-2ml, men det er ikke støttet av noen forskning slik jeg har forstått det. Ved for stort volum kan det gi smerter. 

4.

  • smerte
  • hevelse
  • varme og væsking fra injeksjonsområdet
  • blåmerke eller andre hudirritasjoner
  • hudinfeksjon
  • skade på utstyr, som at nålen knekker

Jeg må gjerne korrigeres. Antar du har hatt undervisning, og har litteratur på emnet siden du skal ha praktisk test?

Link to comment
Share on other sites

1.Hvis du søker opp de ulike legemidlene i felleskatalogen, så vil maksimum serumkonsentrasjon stå under egenskaper. Som det står over her vil insulin virke fort, det gjør også adrenalin. Der er virketiden 5-10 minutter, men selvfølgelig langsommere enn i.m. Men generelt er nok 20-30 minutter riktig litt avhengig av hvor du treffer. Mener jeg lærte at det kunne ta så lang tid som 90 minutter, men mulig det feil. 

2. Det som kan påvirke virketiden er hvis du setter injeksjonen for dypt og den treffer en muskel, eller du har for kort nål og du kommer ikke sub cutant, men inn i fettvev. Har pasienten infiltrater (slik man får ved gjentatte insulininjeksjoner) vil det redusere opptaket om man setter injeksjonen der. Ved insulin vil effekten komme fortere om man injiserer i magen, rundt navlen. 

4. Her vil jeg legge til anafylaksi.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy