Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan snakke med terminale pasienter


Cathrine

Recommended Posts

De fleste av oss har erfart hvor vanskelig det er å snakke med døende fordi de ikke klarer å snakke klart og tydelig. Det blir ofte kun snakk om overflatiske ting som har "har du vondt?" "ligger du vondt?" "er du tørst?" osv.

Det å dø er fryktelig ensomt og blir ikke bedre av at man ikke klarer å formidle det man tenker og ønsker. En ting er at man bør være der, noe annet er at vi også bør prøve å forstå det pasienten tenker på og lære oss og pasienten at vi fortsatt kan kommunisere. Fant her en gammel (jeg synes den fortsatt er aktuell) filmsnutt der Elisabeth Kübler-Ross viser hvordan hun snakker med en terminal pasient. Hadde vært interessant å høre deres erfaringer rundt dette.

Min erfaring er at det virker som mange gir litt opp, fordi de ikke blir forstått likevel. Men nøkkelen er kanskje at man setter seg ned og forteller pasienten at vi skal lære oss å kommunisere på en ny måte, og at det er mulig. Tenker også det er viktig at vi også informerer pårørende om dette. Da vil de føle seg mer nyttige og pasienten blir ivaretatt på en bedre måte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg synes denne sykepleieren håndterer terminale pasienter på en veldig god måte. Mye å lære av henne. Ikke minst hvordan hun håndterer mannen med akutt respirasjonssvikt. Hun snakker med han om hvordan han opplever det og hvordan hun kan lindre. Synes hun viser mye respekt og gir trygghet, anbefaler dere å lese artikkelen: 

https://politiken.dk/indland/art6609124/Kærligheden-er-smuk-til-det-sidste-og-så-går-det-pludseligt-stærkt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/4/2018 at 6:04 PM, Cathrine said:

Jeg synes denne sykepleieren håndterer terminale pasienter på en veldig god måte. Mye å lære av henne. Ikke minst hvordan hun håndterer mannen med akutt respirasjonssvikt. Hun snakker med han om hvordan han opplever det og hvordan hun kan lindre. Synes hun viser mye respekt og gir trygghet, anbefaler dere å lese artikkelen: 

https://politiken.dk/indland/art6609124/Kærligheden-er-smuk-til-det-sidste-og-så-går-det-pludseligt-stærkt

Man må betale for å lese artikkeln.... 

 

Jeg bruker snakke om det pasienten ønsker å snakke om, gamle ting brukar å være ett tema eller kun hverdaglige ting. Å bruker tenke på at alltid finnes for både pasienten å pårørende. Gir alltid beskjed om jeg finnes tilgjengelig om de har spørsmål eller vil snakke om andre ting. Jobber på ett sykehjem (to etg. med 6 avdelingar) å er oftest selv på helger/kvelder så er ikke alltid jeg da er på avdelingen der de terminal ligger. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, IdaJ said:

Man må betale for å lese artikkeln.... 

Det var synd at de har lukket artikkelen, for det var en virkelig fin og lærerik.  Den var åpen da  jeg la inn lenken, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy