Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av humor i kontakt med pasienter


Cathrine

Recommended Posts

Leser i tidsskriftet for kreftsykepeiere om viktigheten av bruk av humor i kontakt med pasienter. 

Jeg tror også det kan være viktig. Det letter på trykket, men samtidig er det vanskelig.Man skal kjenne pasineten godt tenker jeg, men det er kanskje ikke slik? Generelt tror jeg menn er litt flinkere til dette enn kvinner.

Jeg er ikke så flink til å bruke humor, redd det skal bli feil. Skulle ønske jeg var flinkere til dette. Jobbet sammen med en lege som var flink til å bruke humor. Jeg tenkte alltid at han fikk god kontakt med pasientene og gjorde det hele lettere midt oppe i alt alvor. Men jeg erfarte at enkelte pasienter sa at de ikke likte det. Da blir jeg enda mer usikker på bruk av humor. Jeg kan sikkert bruke litt humor der det er naturlig, men har aldri brukt det bevisst.

Bruker dere humor og eventuelt når?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg prøver meg litt frem, ser an litt typen egentlig. De som vi har mye med å gjøre får vi ofte ganske god kontakt med, vi har truffet dem da de var friske men syke, altså den delen av kreftbehandlingen hvor selve behandlingen satte mer preg på livet enn sykdommen i seg selv gjorde. Da kan det bli mye latter og tull og vi er skjønt enige i at det er da nok alvor innimellom.. Veien er også ofte kort mellom latter og gråt. mange gode øyeblikk der altså ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy